2 december 2008

Regnig december

Det är tydligt att december har börjat och att den skånska julen närmar sig, för som traditionen lyder regnar det ordentligt. Regn kan vara trevligt...men då bara som bakgrundsljud, smattrades på en ruta, när man är sittandes inomhus och inte måste lämna lägenheten. Måste man däremot ut i ärenden är ett klibbigt regn bara frustrerande...

DigitalComics.nu såg jag att Ted Stridh idag lagt upp en intervju med tecknaren Johan Wanloo. Kommer att hålla ett öga på hans blogg under den närmaste tiden, det kan bli intressant läsning!

Trots att det fanns mycket att göra ikväll, bestämde jag mig för att sitta ner en stund med målningen. Nu har den mesta av färgen till stenarna lagts, så det är bara bakgrunden kvar innan jag kan påbörja arbetet med figuren i bilden.

Anledningen att jag väntar med att börja med det intressantaste arbetet (dvs. att färglägga figuren) är att jag alltid rekommenderats att göra arbetet med bakgrunden klar först, för att det är lättare att justera figurers färger och ljussättning i förhållande till bakgrund...det motsatta blir en mycket svårare process. Inte omöjlig, men svårare...

Efter att ha läst vidare i John Howes bok fantasy art workshop, blir jag mycket sugen på att arbeta med de transparentare nyanserna i akvarell igen. Det får dock vänta tills arbetet med den här målningen är avslutat. Men det känns skönt att idéer börjat bubbla i bakhuvudet!

Inga kommentarer: