30 november 2008

Skyltsöndag

Eftersom det var skyltsöndag idag, passade jag tillsammans med sambo och föräldrar på att ge oss av ut på stan för att köpa födelsedagspresenter och annat smått och gott. Presenterna var till min yngre bror som fyller år nu i början av december och då vi alla haft för mycket att göra under november så passade det oss bra att handla nu...vi vill ju inte göra honom besviken!

Nu, efter att i ett par timmar ha kryssat runt i butiker och på gångbanor med dagdrömmande människor irrande kring benen, känns det skönt att vara hemma i lugn och ro. Vi fick tag i allt vi letat efter utan någon större stress, så nu kan vi alla spendera kvällen med att ta det lugnt

Under några timmar igårkväll fortsatte jag arbetet med målningen. Nu har de flesta basfärgerna lagts ut och arbetet med att börja justera nyanser och skuggor börjar. De stadierna brukar ta lite längre tid att få till, men som så mycket annat blir resultatet inte bra om arbetet stressas för mycket.

Förutom att fortsätta basmålninen och skuggor, så ska bakgrunden arbetas till och främst av allt så ska figuren börja få sina rätta färger.

Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska låta tuscha konturerna i motivet eller om jag ska göra linjerna med pensel och mörkare nyanser av färgerna. Av flera skäl lutar jag alltid åt tusch alternativet, men tror det är bäst att bestämma det när bilden börjar närma sig slutskedet...

3 kommentarer:

ConraDargo sa...

Himla snygg sketch :D Och jösses, 300g? Själv tycker man ju att 160 är tjockt X)

Danny Ahrling sa...

Tackar :-)

Man kan väl säga att ju tjockare papper ju mer "stryk" tål det. Många lite tunnare akvarell-ark jag provat börjar gärna ludda lite när man bl.a använt mycket vatten...och jag trycker ganska hårt när jag målar eller tuschar.

ConraDargo sa...

Se där ja, det ska bli väldigt spännande att få se den här bilden utvecklas steg för steg om nu inte det färdiga resultatet kommer redan i nästa uppdatering! :)