6 december 2008

Färdig pumpa(d)

Det bästa med en ledig lördag är att man är fri att spendera den hur man vill. Jag passade på, efter en riktigt skön sovmorgon, att måla färdigt Pumpa-målningen jag pysslat med då och då. I den här målningen valde jag, både för att det är en spännande teknik och för att jag pratat om akryl & gouache tidigare, att blanda in akrylpigment i vattenfärgen. Det blir på så sätt lite krångligare och kladdigare under själva arbetet, men samtidigt kan det bli skarpare nyanser och tydligare ytor. Det kändes också att det var länge sedan jag målade motiv större än A4 i akvarell...

Även om jag tycker mycket om traditionellt akvarell-målande, så är det kul att experimentera och se vad för resultat man uppnår genom en teknikblandning...ibland blir det bra och ibland dåligt, men huvudsaken är att du lär dig något nytt.

I Pumpa-målningen ville jag prova att lägga in dimma i efterhand och provade lite olika vis med skiftande resultat. Effekten blev intressant, men jag saknade att inte få tuscha dem som jag gjorde med andra ytor. Dock hade den effekten dimman hade försvunnit i den processen, så för stämningens skull lät jag bli. Men i regel föredrar jag konkreta ytor...

Färgtonen blev lite mörkare och gråare än jag hade tänkt mig, men det blev ett resultat av det dunkla ljuset och den enda ljuskällan jag ville ha i bilden. Vanligtvis har jag mycket skarpare och gladare färger i motiven, men det var intressant att fokusera på det mörka.

Långt innan jag påbörjade Pumpa-målandet gjorde jag följande målning, i samma teknik, som påminnelse till vem som gav mig min plats i Skånemästaren (kvalfrågan gällde som bekant Professor Kalkyl). I Hergés album De sju kristallkulorna, där bland annat Kalkyl kidnappats och hans vänner söker efter honom, finns en målning av professorn med vilken Kapten Haddock skålar (på grund av spriten tror Haddock att Kalkyl tittar ut ur tavlan och pratar med honom).

Jag hade den tavlan som bas när jag började göra mitt eget Kalkylporträtt och tycker att jag fick till det riktigt bra.
Här syns de varmare färgerna jag oftast använder.

Nu håller jag dock på att ta lite lärdomar från John Howe, så nästa gång jag använder vattenfärger kommer jag att prova lite andra tekniker. Jag kanske kommer att visa lite resultat längre fram...

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Åh så bra det blev - och dimman ligger ju riktigt läckert i bilden! Förstår att du gärna hade tuschat till den men jag tror inte att det hade blivit ett lika bra resultat.