22 december 2008

Julrusch & inramning

Trots att jag hade som ambition att vara ledig resten av december månad, har jag inte haft en lugn stund. Det beror, givetvis, på det sedvanliga julstöket. För varje dag vi kommer närmare dopparedagen, desto större tyck blir det. Om inte annat syns det på massorna av människor som irrar fram och tillbaka, med tom blick och sökandes efter de sista julklapparna... Vi var själv ute i några ärenden, dock inget som hade med julklappar att göra, under dagen och mötte horderna som fanns överallt. Visst hade vi en trevlig dag i centrum i goda vänners sällskap, men när vi såg de till synes på måfå runtirrande människorna var vi tacksamma att vi redan gjort den julhandel vi behövde...

Vi passade istället på att besöka Drewex, en av favoritbutikerna för konstnärsmaterial, och fyllde på med pennor och annan utrustning. Eftersom vi inte är säkra på öppettider i mellandagarna och kring nyår, kändes det skönt att fylla på så att inget plötsligt saknas... Jag är pinsamt nog petig med mina teckningspennor och vill ha reserver liggandes så att jag aldrig drabbas av den stora inspirationen och inte har något att rita med... Pinsamt nog insåg vi att vi slunkit in precis innan butiksägarna skulle äta lunch och vandrade lungt runt mellan hyllorna. Det enda vi märkte var att det var behagligt lungt i butiken, till skillnad från utomhus. Att det berodde på att vi var helt ensamma tänkte vi inte på. Tur att vi är välkända i butiken.

Mellan paketinslagning och annat pyssel, hann jag ordna lite med ramar. Tillsammans med det fåtalet normala exemplar av Pumpkinhead, fick jag ett par stora och fina uppförstoringar. Ett av detta större exemplar lät jag rama in och resultatet blev en riktig höjdare. Mycket bättre än jag föreställt mig att det skulle bli. Det kommer att bli en ren fröjd att få upp den på väggen i studion.

På tal om Pumkinhead, så har jag inte kunnat släppa figuren utan känner att det skulle kunna gå att göra något mer av honom...därför har jag suttit ner och skissat lite för att se vad det eventuellt skulle kunna leda till. Även om han egentligen bara var en illustrationsövning, så känns det som om han har en fantastisk glöd som inte borde få dö ut. Vad som än händer så fick jag till en rolig skiss på pumpan och visst ser han glad ut? Det måste bero på att han börjar få extra uppmärksamhet!

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Sådär, det blev en snygg inramning det! Och jag gillar hur figuren inte kan lämna dina tankar ifred ;) Kanske blir det någonting av honom snart?? :D