4 december 2008

Med en bok i örat!

Även jag just nu inte har många möjligheter att lyssna, så är något av det jag uppskattar mest en riktigt bra audiobok. Visst föredrar jag i de flesta fallen att läsa själv, det är både avkopplande och upplysande. Men sedan jag upptäckte möjligheten att kunna fokusera på tecknandet eller målandet med ögon och händer, samtidigt som en spännande historia läses upp har jag varit såld. Det är egentligen enbart när jag skriver eller funderar som jag låter högtalarna vila.

Den största favoriten här är givetvis också Terry Pratchett, även om hans audioböcker är omständiga att få tag på (åtminstone i laglig form). Så är jag tacksam för att ha vänner som delar samma passion för honom.
Under en kvällslyssning på boken THUD! kunde jag inte låta bli att ta fram skissblocket och rita lite innan det var dags att släcka ljuset. Dagen efter, vid lediga stunder, kunde jag inte låta bli att tuscha figurerna. Pratchett-fans känner säkert igen Corporal Nobbs och Sergeant Colon från the Watch (vakten; namnet på polisen i Discworld-böckerna). Slutresultatet blev ganska kul...så jag kan inte låta bli att visa upp det.

Målandet fortsätter och nu är bakgrunden nästan klar, efter vissa modifikationer... Nästa steg blir att ta sig an Pumpan och hans lykta.
Ju längre processen kommit, ju svårare är det att ta en paus för att låta färgerna torka. Det är spännande när arbetet kommit så långt att det går att se resultat efter varje penseldrag.

Jag hoppas att kunna avsluta arbetet på lördag, då jag planerar att ha en riktigt lång och trevlig målningssession.

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Nämen! Och jag trodde att det skulle kunna vara svårt att koncentrera sig på vad man gör samtidigt som man lyssnar på en bok sådär :D Men jag lyckades iof ta mig igenom The Riftwar Saga på jobbet så visst går det ju ändå :)