26 april 2010

Skumma erbjudanden

Sedan jag startade som frilansare har antalet telefonförsäljare och utskick av direktreklam mångdubblats. Men eftersom jag har nummerpresentatör och internet tillgängligt är det lättare att ignorera säljarna, för att svara och tacka nej räcker i regel inte. Det dröjer några dagar, ibland bara timmar, så försöker de igen...

Vad som förvånar mig är direktreklamen som kommer. Många utskick är från seriösa företag av olika typ som erbjuder sina tjänster, allt från revisorer till webbutiker som vill att jag ska handla allt hos dem. De är så mycket enklare, om jag är intresserad handlar jag och om inte så åker de i pappersinsamlingen...betydligt enklare än telefonterrorn.

Men så finns det de skumma företagen som dyker upp. Detta utskick fick jag idag från ett företag som kallar sig Nummerupplysningen.se
Tjänsten var enkel, betala en avgift och ha företagsuppgifterna tillgängliga i deras telefonkatalog på nätet.
Men ju mer man läser, desto fler frågetecken dyker upp.

Klicka för större...
Tydligen finns jag redan i telefonkatalogen med namn, adress, org-nummer och det mest förvånande av allt, mobilnummer. För enkelhetens skull använder jag det nummer jag skaffat för många år sedan, men det är ett kontantnummer och finns inte registrerat någonstans...förutom på min egen hemsida. Vilket antyder att de faktiskt letat upp hemsidan och tagit numret därifrån...

Så vad jag skulle betala för var för att byta branschbeskrivning, lägga till en länk till hemsida, ha epostadress och en egenskriven beskrivning av företaget. Det skulle kosta mig 3711:- och vara aktuellt under 24 månader...vilket känns fullständigt onödigt!

Det är vad jag skaffade en hemsida till, som förvisso är väldigt enkel för tillfället, men fyller sitt syfte och det betalar jag inte många hundralappar för om året. Visst kan man hävda att det är lättare att synas i en katalog, men då är jag fortfarande en av hundratals.

Läser man vidare blir det en ganska obehaglig läsning med hot om krav på förskottsbetalningar, räntor per månad och hot om domstol om inte man följer deras regler eller uppmaningar. Det är också tragikomiskt att det bokstavligen står att om krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, med mera infaller...så befrias företaget från att fullfölja sin del av avtalet.

Jag gissar att anledningen till att de vågar skriva sådant på sitt utskick är just för att de medvetet bryter mot alla typografiska principer, så att du som privatperson inte ska orka läsa allt. Ett svårläst typsnitt i en längre text, dåligt radavstånd och en av de svåraste/jobbigaste bakgrundsfärgerna att läsa längre texter på...

Det här tycker jag känns som ett bluffbolag, den enda anledningen till att folk kommer att betala till tjänsten är att namnet känns bekant. Nummerupplysning är en generell term som används av andra etablerade bolag, så det förvånar mig inte att de valt att använda det...de kommer få så mycket gratis bara därför!
Man hamnar säkert i deras katalog efter att betalat, men till de priset och betala för tillägg som du inte behöver i och med att kontaktuppgifterna redan är där...det är inte värt pengarna!

Själv kommer jag med glädje att både riva det här erbjudandet och slänga delarna i pappersinsamlingen.

1 kommentar:

Anonym sa...

En liten upplysning... det företaget ÄR ett bluff företag som florerat några år. Kolla på konsumentombudsmannens sida eller kör en enkel sökning på google =)

Tyvärr många som trillat dit för att de inte varit uppmärksamma.

Cheerios från slaven på jobbet

/gnu