19 april 2010

Komisk IT-support

Under en tid har Ted Stridh uppmanat mig att leta upp och titta på en brittisk tv-serie som han är mycket förtjust i, med motivationen att jag också kommer älska den. Övertygelsen var tydligen så stark att den skulle falla mig på läppen, att han skickade ner ett exemplar av seriens första säsong till mig. Tydligen hade Ted valt att ersätta sin samling med en box och donerade därför skivan vidare...

The IT Crowd utspelar sig i källarvåningen på Reynholm Industries där de båda IT-ansvariga Roy och Moss, två minst sagt patetiska och asociala nördar, håller till om dagarna. De får sällskap av Jen, vars IT-kompetens är att kunna skicka epost. Tillsammans försöker de lösa de vardagssituationer som uppstår och försöker hålla sig på god fot med den alltid lika oförutsägbara chefen.

Jag kan inte förneka att Ted hade rätt. Jag har sett igenom den första säsongen och skrattat så innerligt. Även om karaktärerna i serien är udda och egensinniga så är det omöjligt att inte kunna känna sympati för dem och ändå skratta när de gör bort sig.

Det var inte förvånande att se att det var Graham Linehan, samma manusförfattare som varit med och utformat Black Books, som låg bakom denna succé.

Har du en chans att se ett avsnitt eller två, ta den...är det något britterna kan, så är det sannerligen humor.
Det är tråkigt att vi aldrig når samma kvalité i våra komediserier, vi har en tendens att hålla dem för nära verkligheten istället för att utforska möjligheterna i det absurda eller överdrivna.

Inga kommentarer: