16 april 2010

Ett möte med Mortimer

Jag hade den stora turen att få vara med och delta i en fortbildning om manusarbete på Egmont Kärnan idag. Tanken var att ge oss som jobbar med manus, vilket jag gör lite då och då för dem, lite mer och varierad kunskap i ämnet.

När det gäller ämnen som jag genuint är intresserad av är det oerhört roligt att få ta del av sådana föreläsningar och idéer. Bjuds det dessutom på fika är frågan inte att få mig att komma utan snarare hur de ska få mig att gå igen! Skämt åsido så är nya perspektiv alltid givande, även om man som kreatör fortsätter med liknande arbete som tidigare så har man nya vyer att se på arbetet ifrån.

Även om vi alla deltog i samtalet så var det ingen annan än Lars Mortimer, främst känd som skaparen av serien Hälge, som drog i trådarna och berättade om sitt arbete. Nu är jag sedan tidigare förtjust i Mortimers arbete, men även om så inte varit fallet skulle det ändå funnits massor att lära. Hälge har publicerats i drygt tjugo år och det har tecknats över 5000 seriestrippar, så arbetsrutin och berättande visste han en hel del om.

När vi var färdiga så kunde jag inte låta bli, barnslig som jag är, att be om en autograf. Vissa ränder går inte ur och jag tycker det är roligt att ha ett litet minne från ett sådant möte. Mortimer var väldigt trevlig och visst ställde han upp på att skriva en liten signatur.

Så fortbildningen, det trevliga pratstunden med Mortimer och att för första gången på länge besöka Drewex för att passa på och köpa lite nya pennor och block rundade av denna fredagen på ett otroligt trevligt vis.

Inga kommentarer: