23 april 2010

Nytt i Portfolion

Trots mycket strul och allmänt krångel, har det hänt en del kul också!
Bland annat gjorde jag ett besök på Fujicolor för att träffa gamla kollegor och småprata lite.

De är intresserade av att jag ska komma och hålla en föreläsning om digital retusch och fotomanipulering för de andra som arbetare där, så jag och arbetsledarna passade på att diskutera vad en sådan skulle innehålla. Själv tycker jag idén är spännande och jag skissar på ett förslag till hur föreläsning och en workshop efteråt skulle kunna se ut.

Samtidigt lät jag lite av mina senare alster framkallas i digitallabbet för att öka på min fysiska portfolio där hemma. Det är en fantastisk syn att se det man suttit med CintiQ-plattan, och målat i datorn, ramla ut ur framkallningsmaskinen. Kvalitén på färger och papper får bilderna att nästan hoppa upp från pappret. Det kostar ju en slant, men det är helt klart värt investeringen! Helt plötsligt blir det ännu roligare att visa portfolion för någon...


På tal om roligt, så är steget inte långt till komiskt eller tragikomiskt. Som nämnt tidigare har ett paket till mig från Ted Stridh hamnat på villovägar och jag fick idag höra att Ted besökt Posten för att fråga vad som hände. I vanliga fall är det ofta lönlöst, hur hittar man ett paket bland tusentals, men den här gången lönade det sig.

Man kan inte påstå att de lokala postkontoren anställer traktens genier direkt! De hade, på grund av att postsäcken varit full, lagt paketet åt sidan. Varpå det hamnat bland inkommande paket som väntar på att någon ska hämta dem... Det hade legat där i flera dagar, tills Ted nu kom och frågade efter det. Om det kommer fram nu återstår att se, men med tanke på hur det hanterats hitintills kan man bara undra och rysa!

Inga kommentarer: