11 april 2010

Dylan Moran, live!

För några dagar sedan ringde telefonen med en ovanligt ivrig ton.
I andra änden fanns en mycket exalterad Andreas som ivrigt berättade att han hade skaffat en biljett åt mig till en stand up med den Irländske komikern Dylan Moran som skulle hållas i Malmö.

I vanliga fall vill jag veta i förväg när vänner lägger ut pengar på dyra biljetter åt mig...men i det här fallet var det en mycket glad överraskning! Jag är ett stort fan av tv-serien Black Books där Moran spelar den mycket udda bokhandlaren Bernad Black, så att få gå och se honom live, praktiskt taget runt hörnet, kunde jag inte säga nej till!

Så idag var det äntligen dags för Andreas och mig att mötas upp utanför Konserthuset för att ta plats för två timmars skrattfest, förhoppningarna var utan att överdriva mycket höga!
Lyckligtvis levde Dylan upp till våra förväntningarna och gick ut från föreställningen med träningsverk i både mun och mage.


Dylan Moran har en fantastisk förmåga att både vara saklig, fundersam och väldigt udda i sitt framförande, men hur extrem han än framställer sig så går det att känna igen sig själv i allt. Och hur han, tillsammans med sitt vanliga material, träffsäkert kunde prata om både Malmö, Sverige och vår kultur gjorde att föreställningen kändes mer äkta och underhållande. Det upplevdes inte som om det bara var samma show som han gjort överallt, utan som en monolog till oss personligen.

Om du har en chans att se honom, live eller på annat sätt, gör det. Han är värd att se och höra!

Inga kommentarer: