1 maj 2010

Lite från skissboken...

För inte så länge sedan, medan jag gjorde min kollega Ted en tjänst och plockade upp lite konstnärsmaterial åt honom, passade jag på att plocka upp ett nytt skissblock. Egentligen föredrar jag limmade block eller sådana som är bundna med en stålspiral så att sidor går att riva ut om slutresultatet blir otillfredsställande, men samtidigt är det något förföriskt med ett bunden bok.

Även om ryggen på en bunden skissbok är mer opraktisk jämfört med en du bara kan vika runt, som med limmade eller spiralbundna, så känns det mer "äkta". Givetvis sitter det i huvudet, men om det leder till att tecknandet blir roligare och mer stimulerande...varför inte? Det är inte så att man över allt annat till förmån för en typ.

Trots att vi har släktbesök uppifrån landet, så har jag hunnit skissa lite i alla fall...


Överväger att scanna in den för att antingen tuscha eller färglägga. Vilket som det än blir, så blir det för nöjes skull och när tid finnes. Men det känns alltid kul att ha något man gör för sitt eget nöjes skull, när man är färdig med allt annat som väntar.

På tal om Ted, så har det omtalade paketet från honom ännu inte anlänt. Vi misstänker därför båda att det slarvats bort och innebar en stor förlust för mig som inte fick de filmer och annat som paketet innehöll, och för Ted som betalat för kalaset.

Givetvis kunde vi inte låta bli att reklamera förlusten, om inte av någon annan anledning än att de måste bli tillsagda att försvinnandet ägt rum. Inte för att vi hade någon förhoppning om ersättning, men åtminstone en halvhjärtad ursäkt. Svaret, som faktiskt kom fram genom posten, löd som följer:

Tack för din reklamation.

Vi beklagar att ditt brev/paket inte har kommit fram.
Den information du har lämnat är till stor hjälp för oss i vårt kvalitetsarbete.
Enligt Postens gällande villkor ersätter vi inte försenade, förlorade eller skadade 1:a-klassbrev eller ekonomibrev.

Om brevet saknade avsändaruppgifter och var försett med felaktig eller ofullständig adress kan du söka brevet hos Post & Telestyrelsen. På deras hemsida, www.pts.se finns mer information.

Detta ärende är nu avslutat.


Kunde det kännas mer som en mall? Det är en obehaglig tanke om de får in så mycket reklamationer på brev och paket som de slarvat bort att de behöver ett generellt svar att skicka ut.

Tänk på det nästa gång du postar något viktigt, de du betalar för att ta hand om det bryr sig inte alls om ifall det kommer fram, annars hade de inte varit så noga med att understryka att de inte har något ansvar.
Men vad kan man vänta sig av en tidigare stolt institution som numera drivs i en skrubb i mataffärerna? Bara att de skriver kvalitetsarbete i ett brev om tabbar i tjänsten känns lite som ett hån.

Inga kommentarer: