31 mars 2010

Artemis Fowl

Jag har, på de senare åren, blivit ett stort fan av Artemis Fowl. Sedan jag fick tag på ett exemplar av Eoin Colfer första bok om det kriminella pojkgeniet och hans sammanstötningar med Fe-folket, så har jag varit fast. Förvisso föredrar jag dem som audiobok, men jag har likväl läst några av dem innan jag lyssnat på dem.

Att jag föredrar ljudboken här är ingen slump. Jag försökte läsa den svenska översättningen som min första kontakt med bokserien och den blev katastrofal. Det var något med översättarens ordval som gjorde boken dryg, vilket bara bevisar att originalspråket alltid är det bättre att läsa en text i om inte det är en mycket skicklig översättare. Men i tron att det var boken som var skräp så la jag den åt sidan och ändrade inte uppfattning förrän jag fick låna den engelska audioboken. Det var en fantastisk upplevelse, särskilt med Nathaniel Parkers otroliga röstskådespeleri.

Därför var det en besvikelse att den senaste boken, Artemis Fowl and the Time Paradox, inte höll samma kvalité som de övriga i serien. Förvisso är bok tre, Artemis Fowl and the Eternity Code, en svag bok i serien men fungerar bra jämfört med den senare.

Nu är scenariot inte ett enkelt, så snart tidsresor är inblandade blir det komplicerat att hålla rätsida på vad som är upp och ner, men flera av karaktärerna är inte i synk med sig själva. Trots det är oddsen stora att jag likväl kommer läsa en sjunde bok, om den blir aktuell. Det är svårt att hela tiden hålla samma höga nivå på sitt skrivande som jag tycker Eoin Colfer i regel har. Det är oundvikligt att några böcker i en bokserie blir svagare än de övriga.

Även serieromanerna om Artemis har varit över förväntan, sedan jag tog mig an att läsa den första. Trots att många små ändringar gjorts, främst för att göra övergången mellan medierna så smidig som möjligt, så är det samma känsla och anda som böckerna. Italienaren Giovanni Riganos teckningar är fantastiska tillsammans med landsmannen Paolo Lamannas färgläggningar. Eftersom jag blivit så tagen av Giovanni Riganos teckningar, har jag inte kunnat låta bli att rita av några.


Hans stil är väldigt tilltalande och jag kommer att studera hans arbete noga för att lära så mycket jag kan.

Om du inte tagit del i dessa serieromaner eller böckerna om Artemis Fowl, så rekommenderar jag dem varmt för alla som gillar sagor och fantasy när de inträffar i modern miljö...

Inga kommentarer: