11 mars 2010

Pepsis ansiktslyft

När jag stod vid läskhyllan på ICA la jag märke till något udda vid Pepsi-flaskorna. Av alla som stod är var en annorlunda...

Det är inte ovanligt, även om det brukar dröja en ganska lång tid mellan, att företag uppdaterar sin grafiska profil med en ny logga eller ett nytt typsnitt. Men här var så gott som allt förnyat. Inte till det sämre skulle jag påstå, men samtidigt är det ett helt nytt spår jämfört med deras tidigare inriktning...

Som grafiker själv tycker jag det är intressant att se på och jämföra grafiska profiler. Den gamla flaskan (till höger) ser ut att vara riktad till en yngre målgrupp med sina skrikiga färger och effekter, medan den nya verkar mer anpassad för en äldre och mer sofistikerad kund.

Sådana förändringar är ju alltid ett vågspel och det ska bli spännande att se hur det går för Pepsis nya stil. Allt det här visar att det så kallade cola-kriget fortfarande är i full gång mellan de två huvudspelarna, får se vad Coca Colas svar på detta blir.

Innehållet i flaskorna var ett och detsamma...på gott och ont.

Inga kommentarer: