25 mars 2010

I en grotta...

Efter att ha avslutat lite pappersarbete, hade jag den impulsiva känslan att bara få måla något... Vad eller hur spelade ingen roll!

Nyligen, efter att ha bläddrat lite i barnböcker ute i de bokhandlar jag brukar besöka, fick jag inspiration till en lite enklare och vektor-inspirerad stil. För de som inte känner till vektor, så är det i det här fallet illustrationer som görs baserat på "matematiska formler". De mest kända programmen som sådana illustrationer görs i är Corels Draw och Adobes välkända Flash eller Illustrator.

Jag har tidigare experimenterat med bland annat Illustrator, men det är något i det sättet att teckna som inte tilltalar mig. Tankesättet är helt annorlunda och jag föredrar att teckna i pixelbaserade program som Corels Paint Shop Pro, Painter eller Adobes Photoshop.
Men det hindrar inte att man inspireras av den stil och känsla man kan skapa med vektorerna.

Så jag skissade samman spontant och målade. Motivet är kanske inte lämpat för barnboksindustrin, men som gav min en chans att verkligen utforska stilen.


Resultatet blev förhållandevis bra och jag lärde mig en hel del. Parallellt med allt annat man gör kanske jag skulle använda den här och sätta ihop de riktiga barnböckerna jag funderar på? Vars stämning och miljö är både mysigare och trevligare än den situation stackars Martin hamnat i här...

Inga kommentarer: