15 mars 2010

Isig bildredigering

När jag häromdagen småpratade med Ted Stridh så berättade han om en spontan bild han tagit en kväll när han var ute. Han hade fått syn på en istapp som hängde från en tegelpanna på ett hus, tyckte att det var vackert med ljusen som speglades i den rena isen och tog fram kameran för att knäppa några bilder.

I brist på stativ och de dåliga ljusförhållandena gjorde att de flesta av bilderna blev suddiga eller underexponerade. Enbart en av dem blev skarp, dessvärre blev bildkompositionen på den en av de sämre. Istappen upplevs något underdimensionerad och en bit av trästativet till tegelpannorna hade letat sig in.


Ted visade mig bilden och jag föreslog en enkel bildredigering för att göra intrycket av bilden bättre. Att manipulera en bild för att förhöja ett motiv, när det handlar om att illustrera en känsla, något naturligt vackert eller där det är uppenbart att bilden inte ska vara en representation av verkligheten, är det inte fel som jag ser det. Det är snarare när sanningen förvrids till något annat och ambitionen är att lura betraktaren som det är dags att diskutera etik och moral.


Jag gjorde förvisso istappen något större än den faktiskt var, men för att öka intrycket och de vackra ljuspunkterna som speglas i isen. Trästativet ersattes med ännu några tegelpannor. Och jag blev nöjd med slutresultatet. Jag valde att inte förändra färger eller skillnaden på ljus och mörker eftersom Ted fått in en bra balans. Det finns ingen anledning att redigera det som inte behöver redigeras...

Arbetet med istappen gick dessutom fort med den nya datorn, det är så trevligt att arbeta när datorns gensvar på de drag man gör på CintiQ-plattan är omedelbar.

Inga kommentarer: