28 februari 2010

Efterlängtad hårdvara!

Sedan ett tag tillbaka så har jag märkt att datorn ansträngs hårdare och hårdare. Mycket är för att programvaror och liknande är mycket mer krävande, en del är att datorn jag arbetar med är över 6 år gammal. Dessutom hjälper det inte att de filer jag tillverkar, som illustrationer och annat, är tunga att behandla.

Ett tag var den nästan hopplös men fick lite nytt liv efter att en god vän hjälpt mig att sanera den, tack än en gång Marie för hjälpen. Mycket av det damm som datorn drar åt sig, kommer oturligt nog in och kan orsaka rejäla försämringar i prestandan. Men trots det är det ganska tydligt att den närmat sig slutet som arbetsdator.

Det har också varit en enorm huvudvärk att inte kunna ha skärm och CitiQ-plattan anslutna samtidigt, eftersom det dumt nog visade sig saknas flera sådana uttag. Så det har varit mycket krypande under skrivbordet för att koppla om sladdar, något jag verkligen inte uppskattar eller rekommenderar

Så, efter att ha haft en diskussion med mig själv angående utgifter och inkomster, togs ett efterlängtat beslut; det är dags för en ny dator.

Så idag bar det av till El-Giganten för att titta på några tillgängliga modeller. Den stora frågan i sådana sammanhang; hur långt är jag villig att sträcka mig?
Det finns gott om datorer vars kostnader skulle kunna försörja mindre länder, i den klassen känner jag mig inte hemma att handla...ännu... Men efter många om och men, är det bättre att köpa något bra som håller, än något som måste bytas ut mycket tidigare.

Det blev en Dell denna gången. Jag har både hört gott och illa om märket, men förhållandevis är inställningen till deras produkter positiv. Så nu får jag känna av kvalitén på hårdvaran på egen hand.

Lite onödigt lyx med den extraförpackning som tillbehören kom i, men samtidigt kan jag tycka det ska kännas lite lyxigt när man betalar de summorna som kvalité kostar...

Studio SPX står det ståtligt graverat på sidorna. Också lite onödigt lyxigt, men om inget annat så kommer jag att kunna ta reda på vad den heter om det skulle vara strömavbrott. Men över lag är det en väldigt snygg design och kommer att se ståtlig ut vid skrivbordet.

Anna passade på att titta på ny mobil nu när hon följde med. Hon har en som är äldre än datorn och hon har länge funderat på att skaffa ny. Inspirerad av mitt slöseri plockade hon upp en Nokia.

De närmaste timmarna blir det för min det att göra backup på alla viktiga filer...drygt kanske, men själv ska jag njuta av den tiden. Då har jag ju upplevelsen framför mig att få starta den nya datorn för första gången...

1 kommentar:

ConraDargo sa...

En lagom tjusig dator! Tack för att du handlar hos El-Giganten ;)