12 februari 2010

Skissen som växte!

Nu är det åter igen en period då det mesta jag gör om dagarna är att sitta och skriva.

Missförstå inte, skrivuppdrag är något jag tycker mycket om att göra. Men som alltid, när man pysslar med mer än en arbetsuppgift i sin verksamhet; när man ägnar mycket tid åt den ena, känner man ett sug att få göra allt det andra.

Så efter att ha fördjupat mig i texter av olika slag hela dagarna och skrivit så tangenterna glöder, så sitter jag trött i tv-soffan och känner ett sug efter att få teckna. Det kliar i fingrarna.

Den enda fundering jag hade, innan pennan började vandra över pappret, var att det kunde vara ett bra tillfälle att öva lite på att teckna glänsande metall.

Och skissen växte...och växte...och växte...


Om bilden är perfekt vet jag inte och inget syfte fyller den heller, men samtidigt var den oerhört tillfredsställande att teckna. Däri ligger en lärdom, allt behöver inte alltid ha ett syfte... Ibland kan de bästa idéerna komma ur planlösa funderingar, osammanhängande fraser eller några spontant ritade linjer.

Jag glömmer det själv ibland, men det är viktigt att försöka vara spontan och tänka i nya banor ibland. Oväntade lösningar kan finnas på problem man inte ens visste att man hade...

Vad jag ska göra med bilden? Vem vet? Det vore roligt att tuscha den och se hur den blir. Men hur det blir med den saken återstår att se...

3 kommentarer:

ConraDargo sa...

Man får hoppas att det blir någonting mer av den bilden då, nu när den (i mina ögon) blev så pass stilig! :D Gillar ju färgen också, att du skissat med blått :)

Danny Ahrling sa...

Det är faktiskt ganska behagligt att skissa med blå penna. Det är inte lika lätt att sudda, men smetar inte heller som blyertspennor gör.

Så just nu föredrar jag att rita lätt och fylla i efterhand istället för att ha handen svart med blyerts. :-)

ConraDargo sa...

Där ser man där ser man, en slags evolution i din ritteknik :)