9 februari 2010

Krigaren från nätet

Min yngre bror är ett stort fan av spelet World of Warcraft, som spelas online med deltagare från hela världen.

För den som aldrig sett spelet, så utspelar det sig i en fiktiv medeltidsvärld där det existerar en hel del fler raser än den mänskliga. Förutom de klassiska fantasy associerade raserna, finns det en hel del lite mer udda...
Du tar dig rollen som en karaktär och påbörjar en resa med målet att utföra uppdrag och samla så mycket erfarenhetspoäng som möjligt.

Förvisso går en stor del av spelet ut på att samla erfarenhet, men det är bara en liten bit av spelet. Charmen är att vara ute på äventyr tillsammans med sina vänner, var i världen de än må vara, besegra till synes oövervinnerliga fiender och hitta skatter.

Det är, ganska uppenbarligen, ett mer socialt spel än vad omgivningen ibland tror. Men det beror främst på att det inte är omgivningen spelaren är social emot. Men så länge en spelare klarar att ha både ett privatliv och arbete eller studier, utan att spelandet raserar allt...så finns det ingen anledning för de att inte spela.

Det är, när allt kommer omkring, inte värre än att försvinna i timmar om dagen i en bok...eller sitta klistrad framför tv:n om kvällarna. Vi väljer ju alla den avslappningen vi tycker ger oss mest. Allt annat är våra egna fördomar.

I ärlighetens namn så hade jag lusten att sätta mig in i spelet mer, efter att ha fått prova det. Men jag har något personligt emot att behöva hålla koll på ett helt tangentbord av knappar för att hålla kontrollen i spelet. Jag tillhör de som föredrar en handkontroll, vilken dag i veckan som helst...

Men jag kunde inte låta bli att göra en teckning baserad på en av min brors karaktärer från spelet, det är en av mina svagheter...att ta chansen att teckna när jag får den...

2 kommentarer:

ConraDargo sa...

OJ den där störtgillade jag! Jäkligt bra jobbat, såg verkligen direkt vad det handlade om :D Din bror har en snygg char ;)

Danny Ahrling sa...

Jag ska hälsa honom det... :-)
Han hade tydligen verkligen stylat gubben för att ha så snygg utrustning som möjligt när han tog skärmdumpen jag fick som inspiration.