16 februari 2010

Är tusch digitalt?

Av olika skäl har jag inte kunnat låta bli att fingra på den skiss jag visade häromdagen. Det var bara för lockande att fortsätta pillandet för att se vart resultatet skulle leda.
Främst var det att tuscha som kändes intressant.

Även om jag just nu använder den tusch-termen lite löst. Som många, men inte alla, vet är tuschningen av bilder då du med penna eller pensel lägger ett lager svart tusch över det du har ritat, oftast med blyerts men också med grafit. Som jag förstått är huvudingrediensen i tusch pulveriserat kol. Det bli inte mycket svartare än så...

Nu när jag för tillfället sitter med min CintiQ-platta och gör tuschningen, så väcks frågan kan jag fortfarande säga att jag tuschar? Tekniskt sett använder jag samma verktyg då som används vid färgläggning av olika slag...

Det får mig att minnas när jag en gång satt och pratade med en äldre vän till familjen, som målar oerhört vackra blommor i olja. Han har inte arbetat med tusch själv och när jag förklarade tekniken så sammanfattade han det med du målar helt enkelt i svart?

Och det är svårt att inte hålla med, eftersom det faktiskt summerar sammanhanget. Men samtidigt finns det en lång tradition där otaliga tecknare har kallat sitt arbete tuschning. Samma jobb jag utför digitalt nu, har gjorts länge med specifika verktyg som gett det sitt namn. Och jag har inget emot traditioner, så länge de inte kedjar oss.

Vad bilden gäller blev jag nöjd med resultatet. Den ledde till större förståelse för hur jag bör tänka när jag jobbar digitalt.

Egentligen, när tuschningen var färdig, var jag för trött för att färglägga med de tekniker jag vanligtvis använder. Det var mitt i natten, men trots det gjorde jag en snabb och enkel färgläggning som skulle påminna om de som oftast finns i serier om superhjältar. På något vis kändes det rätt.

2 kommentarer:

ConraDargo sa...

Jag blev också nöjd med resultatet ;D Förstod väl att du inte skulle kunna bara lägga ifrån dig den där skissen när du nu väl hade jobbat fram den ;)

Danny Ahrling sa...

Jo det blev hyfsat. Kanske ska göra bilder lite "enklare" i färgläggningen då och då också ;-)