1 december 2009

Trojansk bankir

Under en kort tid har datorn uppfört sig underligt. I regel har det varit att den fullständigt stannat och sedan startat om sig själv utan synbar anledning. Det tog ett tag att inse varför, i och med att det är svårt att göra efterforskningar när den fryser ihop innan omstart.

Så upptäckte jag anledningen, ett virus som betecknades trojan banker hade fått ett ordentligt fäste i systemet... Som alla andra hatar jag allt vad skadeprogram heter och blir nervös så fort något trots allt lyckats ta sig in i systemet. Just den här formen, upptäckte jag efter att ha googlat det fullständiga namnet, var speciellt utformat för att ligga passivt på datorn och spara inloggningar till bankkonton för att sedan skicka dem över nätet till en okänd mottagare. Ett riktigt skräckscenario med andra ord.

Lyckligtvis kunde jag slappna av på grund av två anledningar;
1/ Viruset var tydligen designat för att fungera mot amerikanska banker, som har lika avancerad inloggning som exempelvis Facebook eller Lunarstorm. Ett användarnamn och lösenord. Vi som använder bankdosor när vi loggar in har olika lösenord varje gång...så ett stulet sådant nummer leder ingenstans, det är redan förbrukat.
2/ Varje gång viruset försökte gå ut på internet, stoppade det av antiviruset...vilket ledde till de oförklarliga omstarterna, som visserligen var irriterande när de inträffande men som ändå ledde till en tacksam suck när man insåg varför de inträffat.

Tyvärr gick inte viruset att radera, det hade fäst sig allt för hårt i systemet, så det var bara att spendera en dag med att göra backup-kopior av allt viktigt, viruskontrollera det och sedan återställa datorn till utgångsläget...dvs en total formatering.
Jobbigt, ja självklart...men samtidigt mycket bättre än att ha en spion som tittar över axeln.
Det var dessutom hög tid för en systemrensning, men det är aldrig kul när alla alternativen reduceras till ett enda...

Så medan datorn stod och installerade om alla program, passade jag på att kila till posten för att hämta ut ett paket som låg och väntade från Staffars Serier. Jag har haft ambitionen att handla där ett tag och passade på att lägga en beställning för några dagar sen.


Till skillnad från andra leverantörer så kom det ett väl inslaget, snyggt och prydligt paket där alla titlarna var hela och fina. Så ett stort plus till Staffars som vet hur man slår in sina paket.
Enda nackdelen var att det skulle komma en andra bekräftelse på ordern innan man kunde betala, då jag valde att betala i förskott för att slippa postens avgifter.

Anledningen till en andra bekräftelse ÄR god, butiken är huvudsakligen en vanlig butik som driver näthandel som ett extra alternativ...och de vill givetvis kontrollera att alla titlar man beställer finns i lager innan man betalar. Och det står faktiskt i den första bekräftelsen att det kommer göras... Det var bara jag som var för ivrig att få iväg betalningen så att paketet skulle komma så snart som möjligt. Också i kundkontakten ger jag tummen upp, de var trevliga och svarade effektivt på mina frågor.

Så jag kommer att handla där igen, utan tvekan. Men först ska jag i lugn och ro läsa mina nyinköp... Parallellt som jag knapprar på en ren och fräsch dator.
Livet känns trots allt ganska härligt ibland.

Inga kommentarer: