20 december 2009

Makt och Magi

Det här inlägget kommer behöva lite historik *harkel*
För många år sedan kom min yngre bror hem med ett spel han hade köpt i den lilla lokala videohandeln. Jag hade aldrig hört talas om det, men det skulle bli en stor favorit i samlingen. Spelet hette Heroes of Might and Magic.

Tiden gick och tekniken rullade på. Snart var spelet för gammalt att spela på de nya datorerna och skulle fallit i glömska, om jag inte upptäckt en av dess efterföljare... Heroes III.
Det händer fortfarande att jag sätter mig och spelar en eller fem omgångar av det här spelet. Jag kan inte förklara varför, det är bara så lockande.

I korta ord är spelet upplagt som ett brädspel, du har en viss mängd drag du kan göra så länge det är din tur, varpå turen går över till din motspelare. Du bygger borgar, tränar krigare av olika sorter och former för att slutligen drabbas samman i strid.

Varför berättar jag allt det här?
När jag satt och rotade bland gamla filer, hittade jag en skiss till en målning av en Iron Golem inspirerad av krigartypen som finns i spelet Heroes III. Eftersom jag suttit de senaste dagarna och bara försökt lära mig hantera CintiQ-plattan, ville jag prova att rita något konkret. Så vad var då lämpligare än att tuscha och färglägga bilden...


Tanken är att Iron Golem här är ofullständig. Idén är att i den fullständiga målningen ska krigaren stå i en smedja och är under konstruktion. Vem vet, i framtiden kanske jag tar mig an att göra hela målningen så som den var tänk. Men i nuläget är jag nöjd att se dessa resultat av mitt idoga tränande.

Nu ska jag bara hitta en annan skiss att öva på...

God fjärde advent till er alla...

Inga kommentarer: