10 december 2009

En dröm uppfylls...

Det var ett par dagar sedan jag uppdaterade bloggen. Främst är det för att jag gått och väntat otåligt på att få skriva en riktigt upplyftande nyhet...

Som jag i ett tidigare inlägg skrivit, har en av mina stora önskningar på sistone varit att få köpa en av företaget Wacoms flaggprodukter; CintiQ plattan.

Det var därför med ett stort leende som jag idag kilade till Matton här i Malmö för att hämta min alldeles egna CintiQ 12WX.

Eftersom det blev en bussresa hem tillsammans med ett riktigt ruskigt regnväder, föreslog butiksbiträdet att jag skulle behålla det paket plattan levererats till butiken i. Och det visade sig vara ett bra val...spöregnet och knuffande medmänniskor är inget jag rekommenderar tillsammans med känslig utrustning.
Så kom jag äntligen hem och kunde öppna paketet...


Ser lovande ut, inte sant? Och det var en ordentlig sladdhärva i paketet, så jag väljer att visa själva plattan någon annan gång då alla sladdar är på plats.

Dessvärre visade sig att mitt videokort i datorn bara kunde ta en skärmsladd åt gången, så det blir till att investera i ett nytt omgående. Jag vill inte kassera min riktiga skärm riktigt än...men tills vidare blir det plattan som får företräde.

För de som noterat att jag har tidigare skrivit att jag funderat på den större av dessa två ritplattorna, den så kallade CintiQ 21UX, undrar kanske varför jag istället valde den mindre modellen. Och svaret är enkelt, det var ett beslut jag tog både på grund av kostnaden och mina redskapsbehov i nuläget.

Det är en ganska stor omställning att arbeta med en sådan här platta och även om min ambition är att digitalisera en hel del av mitt arbete, dock inte allt, så är det dumt att investera ca 25.000 i ett verktyg jag inte har bemästrat eller vet om det är det absolut rätta. ca 10.000 är mer än tillräckligt
Att den är idealisk för min färgläggning är klart, men om den kommer att vara det jag tecknar och tuschar effektivast med återstår att se...om det blir så finns möjligheten att byta upp sig till modellen större i framtiden.

Som läget är nu, ser jag fram emot att sätta tänderna i min 12WX och se vad den går för.
De kommande inläggen kommer att bli spännande...

3 kommentarer:

Tomas sa...

Grattis till inköpet!! Det ska bli väldigt spännande och intressant att både få se och höra hur det går med ritplattan när du haft den ett par dagar :-)

Anonym sa...

Helt klart grattis... vilken leksak.. vad ska du ha för den gamla wacom:)
längesen jag köpte dataprylar. Men minns när jag köpte min dell dator... då den var som bäst var det som en koeningsegg mot de andra jag haft. WROOOOOOOMMMMM... har ännu inte fyllt GB lådan helt men den krånglar lite numera... tror det har att göra med att jag råkade radera en fil en gång...HOPPLA mänskliga faktorn var det ja... host host.. hur som helst LYCKA TILL:) stor kram från din kompis
Marie

Danny Ahrling sa...

Tack så mycket :-)

Än så länge går det bra, håller på att försöka luska fram en standard för vad som passar och funkar för mig. Vilka inställningar osv. Men det är kul att prova sig fram.

Ledsen Marie, jag tänker inte göra mig av med den gamla plattan riktigt ännu :-) Men om det blir aktuellt, så är du den första jag ringer...