29 november 2009

Uthållighetstest

Även då jag arbetar mycket och gärna med datorn när jag gör olika bilder, så är mitt favoritmedium fortfarande penna på papper. Trots att det är speciella papperstyper och moderna tuschpennor, får jag ändå en känsla av tradition och genuint hantverk när jag sitter med dem. Inte för att det är ett sämre hantverk att arbeta i datorn, inte alls, men trots all digitalisering är fortfarande känslan av ett verkligt original något särskilt.

När jag nyligen att upptäckte en av mina favoritpennor, en Faber Castell Ecco Pigment 0.2, höll på att ta slut...så åkte den inte i papperskorgen där de brukar hamna. Istället slogs jag av tanken varför inte göra ett litet uthållighetstest? För att se vad man egentligen går miste om när pennorna börjar bli lite tröga eller torra.
Så de som hoppades att det var ett fysiskt uthållighetstest på mig personligen...beklagar...

Jag tog en ett skissark med en läskig fågelskrämma av något slag vars huvud jag redan ritat med samma penna, ritade dit lite kropp och fortsatte sedan att fylla hela arket med svart medan jag slötittade på TV... Jag ska erkänna att pappersarket VAR av den speciella typen jag använder när jag tuschar, med en vaxartad yta som är betydligt snällare mot pennorna än, exempelvis, vanliga papper till skrivare eller kopiatorer som suger åt sig mer.

Resultatet är som följer...ett helt a4-ark, bortsett från det vita i figuren, höll det till. Det ska erkännas att de sista kvadratcentimetrarna var pennan väldigt trött och fick sin välförtjänta vila...i papperskorgen.

Och vad lär vi oss av detta till synes meningslösa inlägg? Förutom att det är ganska ro givande att titta på TV och kladda med penna på papper... Kanske att vi slänger saker långt innan de faktiskt slutar fungera. Och det gäller inte bara billiga saker som en penna hit eller dit, utan betydligt dyrare föremål också.
Det är kanske värt att faktiskt försöka använda allt tills det verkligen är slut eller slutar fungera av sig själv...åtminstone kan man motivera de nya inköpen då...

Förutom gamla VHS:spelare som äter videoband, de borde krossas oavsett om de har lite kvar att ge eller ej!

God första advent på er alla...

1 kommentar:

ConraDargo sa...

*S* Det var ett mycket underhållande uthållighetstest må jag säga! Smått vansinnigt att pennan höll sig vid liv så pass länge :)

Sen förstår jag dig till fullo som känner på det där viset vad gäller penna på papper kontra att jobba med datorn.