31 december 2009

Gott Nytt 2010

Så var midnatt mindre än tolv timmar bort och det nya året ligger runt nästa hörn. Och faktum är att det inte känns som om ett helt år har passerat förbi...

Något mina föräldrar brukade säga när jag var yngre var att ju äldre man blir, desto fortare går tiden. Och det ligger verkligen något i det. Självklart får vi fler åtaganden ju äldre vi blir, fler skyldigheter och mycket mer som vi måste hinna med...så det är inte undra på att tiden flyger när den förut bara lunkade på.

Men är det något jag insett själv, så är det att unna sig själv en andningspaus då och då mellan varven i livets hamsterhjul. Jag ser människor omkring sig stressa i sin vardag och när de äntligen är lediga, stressar de ännu mer för att hinna göra en viss mängd aktiviteter på sin lediga tid. Istället för att slappna av då och då, ska vi åstadkomma mer och mer...vilket leder tid rekordsiffror i människor som inte bara gått i väggen, utan rusat och kastat sig mot den.

Det fanns en vits rörande att stressa och att vara tidseffektiv som jag tycker säger allt...

En nyligen avliden står inför Sankte Per och Pärleporten men vägrar att gå genom. Sankte Per undrar givetvis varför och får till svar att personen inte anser sig ska dö ännu. När Sankte Per frågar varför får han till svar
"Med all tid jag sparat borde jag ha några år kvar!"

Givetvis är det ingen dum idé att vara tidseffektiv och försöka dra in på onödigt slöseri av tid i olika sammanhang. Det är något jag själv försöker göra för att förbättra mitt arbete, men istället för att unna sig en paus eller lite time-out från olika åtaganden så tar vissa på sig fler.
Jag tror inte vi får andliga pluspoäng för att vi jobbar mer, intensivare och uteslutande. Bara den mest inbitne arbetsnarkomanen måste tycka att jobbet är bättre än att spendera tid med sin familj, vänner, leka med sina barn, läsa en bok, se en film eller bara slappna av och inte göra något alls...

Det är ett privilegium att tycka om sitt arbete, det är inte alla som jobbar med något de älskar, men man måste tillåta sig att ta det lugnt...något som jag själv tänker göra ikväll tillsammans med mina närmaste i väntan på tolvslaget och det nya året.

För att fira årsskiftet och början av ett nytt decennium, vill jag lägga upp detta kort till alla som läser detta. Ha en trevlig kväll...en god start...och ett riktigt Gott nytt år!

Inga kommentarer: