30 januari 2009

Skaldehav

Boken jag målat omslaget till, Skaldehav, är en fantasy-saga i modern tid, men med en känsla av Grekisk mytologi. Den är nu släppt och tillgänglig att köpa via Vulkan. Den kommer att bli tillgänglig via andra bokhandlar online snart.
Så här sammanfattar Andreas handlingen.

På den dagen hon
fyller 13 gör flickan Kyria en otrolig upptäckt. Allt hon visste om sitt förflutna kommer i ny dager då det avslöjas att hon inte är människa utan härstammar från Mnimonerna bland havets folk.
Så börjar en resa och ett äventyr som tar henne till en annan värld, under ytan, där sagor och myter är verkligare än någonsin. Men mötet med den främmande havskulturen är inte ofarligt. Kyria finner sig snart på jakt efter de gamla olympiska gudarna, vars spår är det enda som kan
rädda livet på hennes
vän och bringa fred och
trygghet åt havsfolket.

Hela boken är på 806 sidor och trycks efter beställning (det såkallade print on demand) vilket betyder att man får ett rykande färskt exemplar när man beställer. På grund storleken och print on demand, blir priset ganska högt. Men då rekommenderar jag att man beställer en E-bok, som kostar näst intill ingenting.

Det var sent igårkväll som den slutligen blev tillgänglig, inte utan ett och annat bekymmer. Andreas är en fantastisk lyriker och författare, men om det är någon brist han har så är det hans ogillande av teknik. Ett tålamod som annars är stort som småland, blir ovanligt kort när felmeddelanden börjar dyka upp på skärmen...

Vulkan, som är ett automatiskt publiceringsverktyg med begränsade tillval, kräver att materialet som läggs upp är tillverkat på ett visst vis för att det ska fungera. Och då är det givetvis svårt att få allt att fungera om man har äldre program och inte vet hur man ska lösa situationen. Lyckligtvis har jag, efter att ha hjälpt till att färdigställa tidningar till tryck, lite kunskaper om PDF-filer och kunde hjälpa till. Så efter en sista kraftansträngning kom boken slutligen upp.

Jag visste att jag valt rätt person till att göra jobbet! fick jag skickat till mig tidigare, och det är alltid glädjande att höra.

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Åh, vilket fint omslag det blev! :D Och det var mig en lång bok också!