12 januari 2009

Dolt bland runor

Det blev inte mycket arbete med historien kring vikingar och hemliga koder under december månad. När jag trodde det skulle bli en lugn tid, så dök det upp allt möjligt smått som skulle göras eller hjälpas till med..."vardagssysslor" så kallat. Tänk vad det är lätt att glömma bort dem när det planeras...

Manusarbetet och skissandet fortsätter dock ändå.

Jag tänkte idag lägga upp en provbild som togs fram för att se hur historia tillsammans med miljö skulle kunna fungera. Även fast det blev ett trevligt motiv, kommer bilden inte att ingå i det slutgiltiga resultatet. Men den är en spännande indikator på vilket håll jag lutar åt.

Vi ser Dean i ett underjordiskt valv med vad som ser ut som en hammare stående på ett gammalt altare, byggt av staplade stenar...vart kan det här leda?

Det är mycket jag vill ha med och därför tar det just nu lite extra tid att avgöra vad som ska vara med och vad som måste strykas i mån av plats eller som skulle få historien att gå åt fel håll. Kill you´r darlings som mina lärare på högskolan brukade säga, och sen jag började skriva artiklar har jag förståt exakt vad de menar...

Har spenderat ett antal timmar idag med att gå igenom bokföringen och se till att allt är med. Det närmar sig att skicka över papperna till revisorn för att färdigställa slutbok och den kommande deklarationen.

Nu är jag inget mattegeni, men har ändå lyckats skaffa mig ett hyfsat sinne för siffror och har en tendens att hellre vara på den säkra sidan än ingen alls... Trots det känns det oerhört skönt att ha en revisor på stand by som är redo att svara på frågor och när det är dags, se över alla mina siffror.

Nu hade jag turen att få en mycket trevlig och förestående revisor, vilket är det viktigaste att ha i ett skapande yrke. Som jag har förstått det är det många revisorer som blir ytterst konfunderade över ett yrke som inte ser likadant ut från månad till månad (dvs. att göra samma sak dag ut och in) utan är friare och likaså osäkrare. Tack till Jenny och Peter för er rekommendation, jag tror jag kommer att bli ytterst nöjd!

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Mycket fin teaser! :D Och jag är glad att man själv slipper tänka på bokföring ;)