18 januari 2009

Magi på SVT

Det var glädjande nyheter när jag i förbifarten såg att SVT köpt in och kommer visa den BBC-producerade serien Merlin. Som gissat bygger serien på den välkända karaktären Merlin från historierna om Kung Arthur. Efter att nu ha sett första avsnittet känns det som SVT har gjort ett gott val och att söndagskvällarna framöver är räddade.

Merlin är här en ung man, jämnårig med den uppnosige och arroganta prins Arthur, och söker lärdom av en gammal mästare som är bosatt i Camelot. Dessvärre har Kung Uther sedan 20 år tillbaka förbjudit all form av magi och ertappade magiker och häxor döms till döden. Merlin, som har en naturlig talang för magi, tvingas därför att hålla igen på sina redan stora krafter och studerar i lönndom för att kunna manifestera sitt öde. Men hur Merlin än ser på ödet kan han inte tänka sig att han tillsammans med Arthur ska ena landet för en ny och ljusare framtid.

Förutom de halvt om halvt autentiska kläderna och den bitvisa känslan av billig kuliss, kändes historietolkningen välskriven och kommer att ge nya och fräscha twistar till de gamla legenderna.
Jag väntar iallafall ivrigt på nästa avsnitt.

Jag var inne och tittade på min käre vän Tomas bilddagbok under dagen och kunde se att han lagt ut ett fotografi på Pumpkinhead-bilden han nu har inramad på väggen. Även fast det någonstans känns självklart att det är på väggen de flesta exemplaren hamnat, får jag en varm känsla av att se en av dem uppe. Bilden finns att se här.

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Vad typiskt att man inte har någon TV! Det får bli nerladdning istället *ler* ;)