23 november 2008

Funderingar kring Vikingar

Jag och min sambo spenderade lördagskvällen hemma hos mina föräldrar, vilket innebar god mat och många skratt. En riktigt trevlig kväll, fram till Dansbandskampen började. Missförstå mig inte, jag har inget emot dansband...under premissen att jag inte tvingas lyssna...

Så medan föräldrar och sambo satt som trollbundna, drog jag fram skissblocket ur väskan (jag har det alltid med, både för att jag kan drabbas av en akut idé som måste dokumenteras...och för att ha något annat att göra). Så från toner skrivna av bl.a Vikingarna, började jag funderade på den följetong jag skissar på som kommer handla om min figur Dean och gamla vikingalegender.

Utan att gå in för djupt på historien så kommer Dean att hitta instruktioner till var en gammal relik från vikingatiden finns gömd. Han kommer att följa dessa instruktioner av nyfikenhet och misstänker inte att någon annan också vill veta var reliken finns.

Det är inte fel att säga att jag inspirerats av Dan Browns bok Da Vinci Koden (eller rättare sagt boken som utspelar sig före koden, Änglar och Demoner) men följetongen kommer att följa en helt egen stil och kommer att utspela sig på hemmaplan, vilket vill säga södra Sverige.

Under historiens gång kommer Dean att vara klädd i Vikinga-kläder, om det är en dröm eller verkligen händer återstår att se, så jag passade på att skissa lite och se hur han skulle se ut med hjälm.

Eftersom resultatet såg hyfsat ut, passade jag på att färglägga den nu under söndagsmorgonen.