24 november 2008

Akryl & Gouache?

Mitt vanligaste medium att arbeta med är papper och tuschpenna. Och hur intressanta bilder det än går att göra med detta enkla material, så känner jag strävan efter att prova och bli bra på något mer än enbart svart och vitt. Detta ledde till att jag började använda akvarell och senare också mer seriös färgläggning digitalt. Jag känner dock suget efter att behärska lite mer klassiska medier... Därför inhandlade jag ett par billiga uppspända dukar för att prova på att måla "på riktigt". Inte bara för nöjets skull, utan för att det är värdefulla tekniker att behärska för en illustratör.

Oljefärger är spännande, men kräver så mycket av min tid...så i nuläget är det akryl och främst Gouache som jag funderar på att prova...men även om de är snabba tekniker så känns det som en dum idé att stressa fram ett resultat. Det är nog bäst att lära sig hantera pigmenten.

Det kom in lite förfrågningar om Dean-följetongen jag skissar på och berättade om igår. Främst har de handlat om när jag kommer att lägga upp sidor för läsning. Jag har planer på att börja skissa och tuscha på allvar under december månad, men det är svårt i nuläget att uppskatta exakt när första delen kommer att vara klar då den tecknas på ledig tid och det inte finns en officiell dead-line.
Manuset är till stora delar färdigskrivet, men jag vill ha möjligheten att se över och justera det efter behov i lugn och ro innan det börjas teckna på allvar, eftersom det är så retligt att behöva ändra i teckningar i efterhand bara för att smådetaljer inte kontrollerades under manus-skrivandet.

För de som är riktigt otåliga lägger jag därför upp ännu en färglagd demonstrationsbild som fångar lite av andan i följetongen (åtminstone så som den är planerad).

Inga kommentarer: