26 november 2008

En kväll med Howe

Ett av dagens intressantare sysselsättningar innebar att retuschera en ung tjej på vilken kamerablixtarna hade reagerat lite udda. Hon hade uppenbarligen smort in ansikte, hals och urringningen med någon form av hudfärgad foundation som, när den utsattes för blixt, inte fick samma nyanser som resten av henne. Den bildade helt enkelt mörka fläckar...
Det är visserligen inget avancerat ingrepp, men det gäller att ha en gnutta fingertoppskänsla så att man inte av misstag "fräter" bort färginformationen så att pixlarna "förstörs".
Den bästa retuschen är när det inte går att se att den är gjord...

Efter dagens huvudsakliga göromål tog jag en promenad genom centrum och hamnade i Science Fiction Bokhandeln. Det måste erkännas att jag gärna hamnar där och går igenom hyllorna efter nya spännande titlar.
Jag fastnade för en bok av illustratören John Howe, en extremt skicklig målare, som jag tittat på ett par gånger. Nu, dagen efter löning, kände jag att det var ett perfekt tillfälle att köpa den.

Boken, fantasy art workshop, lär innehålla Howes egna idéer och uppfattningar om tekniker, referensmaterial, färger, bildkomposition, etc. etc. Visst har jag egna tankar i dessa fält, men att få ta del av en så rutinerad, erfaren och skicklig målare/illustratörs syn på saker och ting kommer med all säkerhet att bli givande. Minst sagt!

Eftersom det blivit en hel del sena kvällar den här veckan, har jag bestämt mig att gå till sängs tidigt i sällskap av Howe. Hoppas nu bara jag får lite sömn också, eftersom jag har en tendens att bli så uppslukad av en bra bok (både fiction och annat) så är det lätt hänt att jag ser upp och inser att halva natten gått...men inte inatt...hoppas jag...

Inga kommentarer: