28 november 2008

Inbjudan till Sveriges Radio

Idag hade det ramlat ner ett brev från Sveriges Radio i postfacket, kan inte neka till att jag var väldigt nyfiken på innehållet...
När jag deltog och med en gnutta tur vann Skånemästaren på temat Serier (P4 Radio Malmöhus 31/10) fick jag veta att ett av prisen skulle vara en överraskningsupplevelse. Nu fick jag ett schema med datum och tider, men ännu inte ett ord om vad upplevelsen kommer att vara...fast man ska vara propert klädd, så det är nog inte bergsklättring eller paintball iallafall (tack och lov).

Målandet med gouache går segt fram, även om det är roligt att prova på...så är det inte riktigt min typ av teknik. Så jag tänker trots allt lägga gouachen och målningen på is ett tag. Men eftersom jag pratat om målandet nu ett tag så har jag valt att teckna upp samma bild på akvarellpapper (den blev faktiskt snyggare en andra gång) och måla den med vattenfärger istället.
Jag kan erkänna att det händer att jag ibland blandar in akryl-pigment i vattenfärgerna för att ge dem en annan nyans och lyster.

Motivet är inspirerat av en målning av Paul Bonner.
Skissen är gjord på frihand med stiftpenna, 2H i hårdhet, på ett 300g akvarellark i panorama.
Efter några justeringar är det dags att sätta igång och grundmåla...

2 kommentarer:

ConraDargo sa...

Himla snygg sketch :D Och jösses, 300g? Själv tycker man ju att 160 är tjockt X)

Danny Ahrling sa...

Tackar :-)

Man kan väl säga att ju tjockare papper ju mer "stryk" tål det. Många lite tunnare akvarell-ark jag provat börjar gärna ludda lite när man bl.a använt mycket vatten...och jag trycker ganska hårt när jag målar eller tuschar.