19 november 2008

Allt har en början...

Av olika anledningar har jag inte varit särskillt pigg på att blogga, för om det ska bli riktigt bra krävs det att bloggaren har något kul, intressant eller givande att säga...

Men när Ted StridhDigitalcomics.nu bad mig att kriva några inlägg då och då på deras blogg, blev det plötsligt ett kul tidsfördriv...även fast jag kallade mina inlägg för "krönikor".

Så slog det mig, som ett ton tegelsten från ovan, att det vore en skön avkoppling från vardagsarbetet som frilansare att kunna få skriva av mig lite tankar, funderingar, förvirringar, vansinninga idéspåningar, etc. etc.

Och presto, simsalabim, alakazam...här sitter jag...

Var börjar en historia om inte vid grunden. Vi kan börja med namnet på bloggen, Inkdragon Studio, vad betyder det? Inte rent språkmässigt, då jag utgår från att de flesta är minst lika bra på engelska som jag...snarare, var fick jag idén till ett sådant namn ifrån?

Det korta och enkla svaret är att jag är oerhört fantasyfrälst. Frälst men inte besatt, det kanske krävs en förtydling så att jag inte uppfattas allt för kortsynt eller instängd. Det innebär att jag hellre spenderar en lat sommardag med en volym av Tolkien, Pratchett eller liknande framför en avhandling i socialpolitisk debatt eller en samling essäer om genusvetenskap.

Och eftersom jag är särskillt förtjust i drakar så färgar de mitt val. Som illustratör och tecknare gillar jag att teckna med tusch på papper...

tuschdraken, det är jag det...

Inga kommentarer: