21 november 2008

En gnutta spelnostalgi...

Av olika skäl hamnade jag en kväll i byrålådan där jag förvarar mina gamla dator- och videospel. Grafikutveckling och digitala framsteg i all ära, men jag kan inte neka till att det finns en hel del riktigt bra spel. Specifikt två fångade min blick, bägge två placerade i medeltidsmiljö vilket inte skulle förvåna många av mina vänner.

Det första var den gamla klassikern Simon the Sorcerer. För den som inte spelat eller sett Simon, så är det en fantastisk parodi på sagor, myter och böcker. Simon faller ut från vår värld och hamnar i en värld som påminner om vår medeltid där sagofigurer också existerar För att kunna ta sig tillbaka måste Simon besegra den onde trollkarlen Sordid, till vilken vägen är lång och krokig.

Jag tror att mycket av min kärlek till klassisk sagoillustrationer startade i Simon the Sorcerer, vilket trots sin enkla pixelgrafik har bakgrunder som ser ut att vara hämtade från de vackraste barnböcker. Även om jag inte har med så mycket miljö i Simon-bilden här, så tycker jag ändå att jag fångat Simons attityd. Notera de små snörena som håller upp stjärnor och måne, rena Las Vegas känslan i bakgrunden.

Den andra gamla favoriten jag inte kunde låta bli var Medievil. Man skulle kunna tro att det är Tim Burton själv som ligger bakom spelet, även om så inte är fallet, för känslan i det är som hämtad ur The Nightmare before Christmas. Dessutom har jag alltid haft en svaghet för ofrivilliga hjältar, vilket gäller Sir Dan Fortesque i Medievil och också Simon. Sir Dan är den påstådda hjälten som en gång stoppade den onde Lord Zarok från att överta landet Gallowmere. När Zarok återvänder 400 år senare och väcker upp de döda för att använda dem i sin arme, vaknar av en slump Sir Dan likaså. Han får nu chansen att faktiskt bli den hjälte han omskrivits som och faktiskt besegra Zarok för gott.

Ända sen jag började spela Medievil har jag tyckt att någon borde sätta sig ner och göra en serie av historien, för det skulle kunna bli väldigt effektfullt och underhållande. För skojs skull tecknade jag en testsida.

Jag vet inte om det blir så mycket spelande i helgen, men inspirationen ledde åtminstone till två fanart-bilder...

Inga kommentarer: