2 september 2010

En vacker regnbåge

Efter ett lätt regn lystes dagens himmel upp av en ordentlig regnbåge.
Jag vet inte varför man inte ser dem oftare, i och med att det faktiskt regnar lite då och då... Men jag antar att rätt förhållande mellan regn och solsken måste ske för att en tydlig regnbåge ska uppenbara sig.


Jag är ingen expert på optik, men som jag minns det bildas regnbågen när solljus speglas i de vattenpartiklar som finns kvar i luften efter ett regn, partiklarna blir som oräkneliga prismor som bryter upp ljuset i sina färgglada nyanser. Ett normalt fenomen med andra ord, men det är inte svårt att tro att människor i många tider förknippat regnbågen med mystiska ting och magi...för det är något magiskt att se en sådan tydlig och vacker regnbåge bildas.

I Nordisk mytologi sades regnbågen kallas Bifrost och var bron mellan Asgård och Midgård. Att det blivit så är lätt att förstå. När åskan och mullret lägger sig, molnen skingras och regnbågen framträder är det lätt att tro att Tor med hammaren Mjölner är på väg hem efter ett dagsverke.

När jag står och tittar i mitt fönster, trots allt det moderna jag har omkring mig, är det inte svårt att leva sig in i förfädernas sinnesstämning och tro på övernaturliga ting. Världen är magisk.