18 september 2010

Svenskt mordintresse

Eftersom jag är en storkonsument av böcker är det inte underligt att jag besöker de flesta av Malmös bokhandlar med jämna mellanrum. Inte alltid för att köpa, utan för att hålla utkik vad som finns ute och vad som är kommande. Därför är det synd att jag inte kommer att besöka årets Bokmässa i Göteborg, men man får prioritera...

Vad som slår mig gång på gång är vilket överskott på Deckare vi har i Sverige. Inte för att jag har något emot genren, även om jag föredrar en bra film över i en bok när det gäller mord och mysterier, men det förvånar mig hur många det faktiskt finns...så det är fullt möjligt att påstå att en stor del av Svenska folket har ett stort intresse för mord och stöld, om än i teoretisk form.

Jag har stött på mentaliteten att Deckaren, i likhet med många skönlitterära draman, bygger mer på verkligheten och därför är mer äkta än andra böcker. Vissa bedömer tydligen litterära verk beroende på hur lite fantasi författaren har haft.
Problemet som jag ser det är det finns ingen skönlitteratur, oavsett genre, som är äkta.

Som fantasy och science fiction-älskare har jag åtskilliga gånger hört klyschorna om att sådana berättelser är orealistiska och bara ren fantasi, jämfört med deckarböcker. Motivationen de ger? Att böckerna utspelar sig på äkta platser med äkta personer.
Som skolad i dramaturgiskt berättande kan jag avslöja att så fort någon tolkar och skriver en historia, oavsett verkliga referenser och att den utspelar sig på vanliga platser, så blir den lika verkliga som Sagan om Ringen böckerna rent tekniskt.

Baserat på en verklig händelse, som det står på en hel del böcker och filmer, är ingen indikator på att allt som görs och sägs på minsta vis är som den incident de återberättar. Författaren lägger till så mycket detaljer, åsikter och egna värderingar i hur historien framställs att den bara rent grundmässigt kan liknas vid sin förlaga...allt annat är, tro det eller ej, fantasi.

Men smaken är så olika...man får gilla vad man vill, det är ju trots allt underhållning vi pratar om. Fast jag kan tycka det är synd att fler genrer inte får en bättre chans i Sverige. Det finns mycket annat bra också. Men det är klart, där är författarna inte lika snabba med att trycka baserat på en verklig händelse-stämpeln på sina verk...

1 kommentar:

Anonym sa...

"stående ovation"
/Andreas