29 augusti 2010

Ny sjöjungfru

Sedan jag började mina senare experiment i digital färgläggning, när tid finnes mellan allt annat som måste göra, så har jag letat efter motiv att måla. Det är ett typiskt problem när man har arbetslusten uppe...bristen på inspiration.

Så fick jag syn på boken Skaldehav, som min vän Andreas skrivit, stående i bokhyllan. Även om det blev ett charmigt omslag målat till den, kunde jag under tiden känna att det gjordes med en teknik som jag inte riktigt kände mig bekväm med. En lärdom som jag nu tycker är viktig att ha i bagaget för framtiden.

Därför, som övning, skissade och målade jag ett förslag på nytt omslag till boken...mest för att det var en kul idé och för att när väl idén slagit rot var det svårt att hitta på ett annat motiv.
Jag kunde tycka att slutresultatet var en förbättring på många vis...

Andreas tyckte, när jag visade honom den nya versionen, att det fanns en härlig stämning i motivet. Huruvida han faktiskt kommer att vilja byta ut omslaget eller ej funderar jag inte så mycket på nu, eftersom jag gjorde den nya varianten för min egen skull...men skulle han fråga så är jag nog inte svårövertalad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar den mer och mer.
Skulle verkligen vilja använda den som ett nytt omslag.

/Andreas

Danny Ahrling sa...

Det var roligt att höra! Jag tror den nya bilden kommer att se mycket bra ut på din bok :-)