30 september 2010

Västerns hjälte!

Är det någon annan som läste drivor av Lucky Luke som barn?

Jag blev förhållandevis tidigt medlem i Tintin-klubben och fick därför ett nytt album hemskickat varje månad, med bland annat Tintin, Spirou, Marsupilami och självklart Lucky Luke...

Även om jag aldrig varit någon stor western-fantast så har det alltid funnits något extra tilltalande med mannen som drar snabbare än sin egen skugga. Jag vet inte om det var stilen på berättandet, tecknandet eller de karaktärer som fanns i Lukes tillvaro som gjorde serien så lockande, men det var aldrig svårt att sträckläsa ett nytt album!

Kanske var det just därför jag senare kom att titta på de så kallade spagettiwestern-filmerna och kunde uppskatta dem på ett helt annat plan. Lucky Luke la en bra grund att stå på...

Pappa, som älskar allt som har med western att göra, har också en särskild plats för denna ensamme ryttare i sitt hjärta. När det då var dags för Anna att göra ett födelsedagskort till honom med Scrapbooking, som jag kände att det jag bäst kunde bidra med var att rita av en av de bilder jag vet att pappa alltid tyckt var rolig att se på.


Förutom att den var kul att göra...så var den en utmärkt övning. Tecknaren Morris hade en mycket spännande stil och det var väldigt givande att få prova på. Man kanske skulle prova att teckna mer därifrån...om man bara hade tid...

Inga kommentarer: