28 maj 2010

Snabbvisit i Stockholm

För några dagar sen blev jag tillfrågad om jag inte kunde komma upp till Egmont Kärnans kontor i Stockholm, för att träffa lite medarbetare och diskutera lite inför kommande uppdrag. Givetvis tyckte jag det lät intressant och kul. Men eftersom jag behövde vara där tidigt på dagen fanns bara två alternativ, att åka upp en dag tidigt och bo på något svindyrt hotell...eller ta nattåget.

Jag tycker att åka tåg kan vara väldigt tillfredsställande, så länge jag inte tvingas åka baklänges. Men att åka tåg liggandes har jag inte provat och tyckte det var ett fantastiskt tillfälle. Så onsdag kväll hoppade jag på tåget och bekantade mig med det finska medelålders par och den australiensiske tågluffare jag skulle dela kupé med. Det fanns en ung tjej också, som försvann upp i överkojen utan ett ord.

Sängen var...ingen höjdare. Jag kan förbise att det både var trångt och lurigt att ligga där, det var ju inte ett lyxhotell direkt. Men något jag aldrig kommer förstå är den stenhårda upphöjning som fanns mitt i madrassen. Min rygg uppskattade den verkligen inte, men några timmars sömn fick jag...det är fantastiskt vad man kan vänja sig vid.

När jag steg upp och smet iväg till tvättrummet ombord, såg jag i spegeln att jag liknade Kramer från Seinfeld i håret. Ett tag funderade jag på om madrassen varit strömförande också, det skulle inte förvånat mig. Men några rejäla nävar vatten fick håret på plats och det blev att byta om.

Att stiga av och se skylten att jag nu var i Stockholm var ovanligt upplivande. Så blev det att leta reda på något ätbart innan det var att ragga upp en taxi.

En lugn och behaglig taxiresa senare stod jag utanför kontoret och blev insläppt. Jag fick en chans att bara slappna av och landa ordentligt innan dagen började. Så jag passade på att gå runt i lokalen.

Väldigt vackra akvareller till omslag, tillsammans med de tryckta motiven till andra titlar, fanns upphängda här och där. Själv fastnade jag för de här väldigt fina 91:an motiven och kunde inte låta bli att ta en bild eller två.

Ett mötesrum innehöll, förutom delar av den inbundna seriesamlingen, massor av kuriosa som gjorts i samband med serierna. Det var väldigt roligt att se, i och med att mycket av föremålen har jag sett på ett eller annat sätt under barndomen. Favoriten bland föremålen här var nog den asiatiska utgivningen av en samlingsvolym med 91:an.

Mötet gick väldigt bra och jag fick en chans att delta i arbetet på redaktionen. Vi besökte också Egmont Kärnans arkiv där de förvarar original och tryckfilmer. Att få ta del i hur arbetsprocessen varit och blivit var en lärorik upplevelse, men jag ska erkänna att det var svårt att lägga ifrån sig de serieoriginal av Patrik Norrman (Bacon & Egg) som jag hittade där. Patrik har en fantastisk stil som länge inspirerat mig, så det var mycket spännande att titta närmare på hur originalen ser ut. Kanske en dag får jag chansen att äga en originalteckning...

Vi blev ovanligt fort färdiga, något jag nog fick oförtjänt mycket beröm för, så jag kunde tillbringa en stund med att småprata med de andra på redaktionen och visa min portfolio, innan det var dags att ta en taxi tillbaka till centralen.

Så efter en mycket lång och utdragen tågresa hem stod jag äntligen i Malmö igen. Jag skulle verkligen inte ha något emot att åka upp igen, gärna med mer tid att inte bara jobba utan att få gå runt på stan igen, men för en första arbetsrelaterad resa kändes den mycket lyckad.
Och om inget annat var det skönt att sova i min egen säng, utan upphöjning i mitten...

Inga kommentarer: