11 maj 2010

Mega Man fanfilm

Jag kan inte förneka att ett av mina små nöjen, under micropauser i jobbandet, är att småsurfa och leta efter nya roliga sidor. Det var så jag en gång hittade ScrewAttack eller främst Angry Videogame Nerd som de visade. Det tog ett tag innan jag hittade nördens egen hemsida, så ScrewAttack hade fler regelbundna besök av mig tills.

Men ibland släpps en pärla och en av de mest ambitiösa jag sett är den filmatisering av tv-spels ikonen Mega Man som nyligen lagts ut. Om du är sugen att se den över 90 minuter långa filmen, så är det bara att ordna lite popcorn och titta på den här!


Vilka är mina reaktioner på den?Förutom att en del repliker och skådespeleri drar åt det löjliga hållet och att vissa scener tillsammans med känsloyttringar framkallar lite träsmak, vill jag faktiskt påstå att det är en av de absolut mest imponerande fanfilmerna och amatörfilmerna med sci-fi tema som jag sett.
Det är tydligt att filmskaparen Eddie Lebron och hans team är stora Mega Man-fans, det tanke på den kärleksfulla återgivning av grundhistorien till spelserien.

Det är fullt möjligt att gå in på detaljnivå och klanka på datorgrafik eller tolkningar, men då missar vi poängen. Det är en ingen stor Hollywood-studio som producerat den och som ligger bakom effekterna, det är en liten grupp ambitiösa filmskapare som gjort något de verkligen ska vara stolta över. Om Hollywood hade varit så trogna ursprungsmaterialet som det här gänget varit, skulle många spelfilmer vara betydligt bättre.

Inga kommentarer: