6 maj 2010

Internetåtkomst otillgänglig

Karmamässigt måste jag gjort något oerhört dumt, eftersom allt verkar sluta fungera som det ska för tillfället. Eller så har jag bara oerhörd otur just nu. Är det inte posten eller elektroniken som inte fungerar som den ska, så är det Internet som inte vill att jag ska koppla upp mig mot resten av världen...
Ganska länge nu har vår Internetuppkoppling valt att fungera eller sluta fungera utan uppenbar anledning. Det kan vara utslaget en liten stund eller flera timmar, vilket av dem det blir återstår att se... Om det leder till tanken att jag kan fördriva tiden med att titta lite på tv eller ringa någon trevlig medmänniska och småprata bort tiden, så är det inte hellre möjligt.

När lägenheten byggdes sattes det in uttag som är gjorda för Telias så kallade Fiberlan. Det betyder, enkelt sagt, att tv, telefon och internet är kopplat genom samma dosa gömd i klädkammaren och ska leverera dessa tre lika snabbt och smidigt. Eller inte alls som nu.

Attityden har varit lite arrogant hos Telia när vi har felanmält detta, meddelanden vi fått har gått i stil med men det funkar ju nu! och hänvisningar till att de inte kan se att det skulle varit något fel i systemet över huvud taget. Efter några riktigt vassa kommentarer har de nu lovat att de ska ha tekniker som övervakar systemet de kommande dagarna. Jag hoppas de noterade att det var fullständigt utslaget under kvällen igår och större delen av natten till idag...

Lite av tiden offline passade jag på att använda till att skissa vidare. Man måste ju fördriva tiden på något vis...


En liten tröst, trots allt strul, är att både Anna och jag, tillsammans med gott sällskap, ska gå och se den senaste superhjältefilmen på bio, Iron Man 2. Det ska bli skönt att bara sätta sig ner och njuta av filmen, oavsett hur den artar sig. Vi tyckte mycket om den första och förhoppningarna är höga, men i slutändan så kommer det att bli en härlig kväll med trevligt sällskap och förhoppningsvis många skratt.
Kan det bli bättre än så?

Inga kommentarer: