25 maj 2010

Språkval med drake

Jag och Ted Stridh har under lång tid förberett och arbetar med att ge DigitalComics en engelsk sida där vi ska översätta artiklar och delar av intervjuer. Främst därför att vi tycker det är lämpligt därför att vi arbetar med ett ämne som har många intresserade, men som är engelskspråkiga eller åtminstone har engelskan som ett andra språk.

Detta innebär inte att DigitalComics uteslutande kommer publiceras på engelska, den huvudsakliga delen av materialet kommer fortfarande att skrivas som nu men med tillägget att vissa större texter översätts.

Ted föreslog därför att det skulle varit passande med att ha två enkla bilder av sidans maskot, som vi kallar Dex, iklädd ikoniska kläder för Svenska respektive Engelska att ha där läsaren väljer vilken inriktning han eller hon vill ta.

Så när jag satt med skissblocket och funderade, slogs jag av hur liten skillnad det var på hur vi klär oss. Även om jag kunde komma på vissa plagg jag förknippar med England eller USA, så var det helt blankt med de svenska.

Slutligen blev det två kulturikoner istället, en viking tillsammans med en cowboy... Kanske lite typiskt, men samtidigt enkelt och rent.

På tal om Drakar så finns nu en krönika om filmadaptionen av serien Dragon ball att läsa i DigitalComics blogg. Du hittar krönikan här.

Andra nyheter är att det bär av till Stockholm för att besöka Egmonts huvudkontor. Det blir möten och samtal med andra medarbetare. Något som jag ser fram emot att få göra.

Förvisso innebär det att behöva ta ett nattåg upp, då jag behöver vara där tidigt...men det ska bli avkopplande. Jag sover ändå när jag åker tåg, så det kommer inte bli så stor skillnad jämfört med att åka dagtid. Det stora avslappnande faktorn är att inte behöver byta tåg, utan bara åka upp och anlända. Tydligen står tåget kvar en lång stund efter ankomst, så vi trötta får en stunds extra stund innan det blir att stiga av och leta efter något öppet café för att få lite frukost.

Dessvärre är min trogna mp3-spelares batteri nästan uttjänt, så det blir intressant att se hur många timmars musikstimulans jag får innan den lägger av... Blir det över 5 har jag tur. Jag kan inte neka till att jag verkligen längtar efter en ny...

Inga kommentarer: