9 januari 2010

Scanner & Skiss

Som tidigare nämnt så valde scanner och kopiator-delen av min multiskrivare att ge upp för några dagar sedan. Lyckligtvis visste jag att den jag använt tidigare stod någonstans i mitt och Annas förråd, men som alla tråkiga uppgifter så tenderar man att skjuta upp den.
Tyvärr blir en scanner ganska oumbärlig fort, särskilt om man vant sig vid att ha den tillgängligt...

Så mellan allt annat som skulle göras en lördag, så tog jag mig an att gräva mig in genom förrådet. Jag vet inte hur många som minns slutscenen från Indiana Jones och Jakten på den försvunna skatten, där man ser då den heliga arken föras in i ett jättemagasin med ett till synes oändligt antal lådor...ungefär så såg det ut när jag stirrade in genom dörren och med en suck började rota.

Lyckligtvis hittade jag scannern hyfsat fort och kunde koppla in den. Alla system funkar och även om den är en hel del långsammare så har den en uppenbar fördel; den fungerar!

Tidigare under dagen, när jag plockade undan lite papper som låg och skräpade på arkivskåpet, hittade jag en skissövning jag pysslade med under hösten. Tanken var att, med en tuschpenna, sitta och spontant försöka teckna något med ambitionen att få det att se bra ut. Just tanken med att använda tuschpennan var att inte kunna använda suddgummi, drog du en linje fick du leva med den.

Det är en kul övning och jag rekommenderar den varmt för alla som är sugen på att prova...men det är inte en teckningsteknik jag skulle vilja använda permanent.
Eftersom den dök upp lagom till att scannern kopplades och och skulle provköras, så var det para att trycka in den och trycka på knappen.

Motivet är figurer från boken Going Postal av Terry Pratchett. Jag har tidigare lagt upp en digital målning jag gjort med motiv från boken här på bloggen ...det är svårt att inte rita saker ur den boken, den har hamnat i kategorin de bästa böcker jag läst och eggar ständigt min fantasi.
Det skulle vara mycket roligt om man fick chansen att göra något officiellt som hade med boken att göra, men är kanske lite väl ambitiöst i nuläget. Just nu nöjer jag mig med att skissa...för tillfället...

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Urfint! Väldigt kul att se när jag vet varifrån det kommer också - och kan pinpointa karaktärerna :)