5 maj 2009

Brevbärare i fantasymiljö

Häromdagen besökte jag och Anna vår käre Lundabo Andreas, som nämnts tidigare i samband med hans bok Skaldehav. Jag hade bestämt mig för att ta ett par dagars time out, och vad kan vara mer avslappnande än att bara åka över till Lund för att småprata lite med en gammal vän?
Vi passade också på att få ta en titt på ett fysiskt exemplar av boken, vilket alltid känns mer riktigt än att bara se den på skärmen.

På vägen hem stannade vi till på Pressbyrån för att invänta bussen från centralen. Vanligtvis brukar jag inte köpa någon av de amerikanska/engelska magasinen de säljer där, främst därför att jag får känslan att de kostar mer än de i slutet kommer att smaka, men den här gången fastnade jag för en som kallades Imagine FX. I korta ordalag så handlar den om illustrationer med science fiction och fantasy-teman.

Jag brukar inte falla för tidningar som erbjuder snabba och lätta lösningar på kreativa problem (främst därför att jag tycker de ger intrycket att allt du behöver göra är att köpa är tidningar så får du svaret på allt) men den här kändes genuin på något oförklarligt vis.
Efter att ha läst den ett par gånger, funderat och provtecknat lite...så tog jag steget att göra en illustration med en blandning av min stil och de tips jag försökt ta åt mig. Resultatet är som följer.


Motivet är från Terry Pratchetts bok Going Postal (som uttryck innebär titeln fritt översatt att gå bärserk). Huvudpersonen Moist von Lipwig, som är en skicklig lurendrejare, förfalskare och svindlare, ställs inför ultimatumet att antingen hängas eller få Postkontoret på fötter igen. Till sin hjälp har Moist sin övervakare Mr. Pump, som är en golem (i fantasy en handgjord människoliknande varelse som lyder order och utför olika arbetssysslor), och en samling andra udda karraktärer som kämpar för att breven ska komma fram.
Detta är en av de böcker jag kan läsa om och om igen, därför var det inte svårt att få inspiration av den till målningen.

Nu är bara den stora frågan...vad ska jag måla nu?

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Ser fram emot att få lyssna på denna som ljudbok i sommar - när det blir ännu varmare ute än vad det redan är nu så att man kan bara ligga på en filt och känna lugnet! :)

Och vad du ska måla härnäst... äsch jag kommer inte på någonting bra att säga, så du får stå utan mina goda råd ;)