17 januari 2010

Hett lavaflöde!

Har du också fått känslan av att bara vilja göra något, utan tanke på vinning, bara för att det skulle vara roligt? Nu menar jag inget drastiskt eller farligt som bungyjumping, forsränning, yxkastning eller företagsdeklaration, utan något lite lugnare.

Som tecknare får jag ofta den känslan, att vilja teckna något bara för nöjets skull...och en skiss här eller där spelar inte så stor roll, det krockar sällan med andra arbeten. Men jag tar det gärna lite längre och avslutar bilderna, också det utan att krocka med andra uppdrag.

Lyckligtvis får man bara lust till sådant när det finns extra tid att ta av, det är sällan jag får lusten att göra annat när en deadline står för dörren, man har den förväntansfulle kunden i telefon och sekunderna rinner undan som kvicksilver. Då, om man har huvudet påskruvat ordentligt, har man begrepp nog att fokusera.

Men helgen som gått var lugn och behagligt, så det ledde till en ströskiss...som i sin tur ledde till en tuschteckning...som i sin tur ledde till följande... Klicka på bilder för större

Jag vet inte varför, men jag verkar ha samma fascination som Sagan om Ringen illustratören John Howe över att rita klippor, berg och lava. Det är något magiskt, farligt, äventyrligt och fascinerande över den sortens miljö.

Jag kan fullt och fast förstå de som åker för att undersöka aktiva vulkaner och klättrar ner i dem iklädda aluminiumfolie. Hade jag varit forskare, hade det säkert varit en sådan forskare. Förmodligen en smått grillad sådan, så det är förmodligen tur att det närmaste jag kommer en vulkan är genom tv:n och discovery channel.

Även om jag till stor del fortfarande tycker tuschningen är effektivare att göra för hand, så är färgläggningen med CintiQ-plattan helt fantastisk. Justeringar, penseldrag och annat är så oerhört mycket enklare.

Vem vet vad det här kommer att leda till?
Men vart det än är, ser jag fram emot att komma dit...

Inga kommentarer: