19 november 2009

R för Recension

Nu äntligen har tillvaron börjat lugna ner sig så pass att jag, förutom att kunna andas ut, kan ta mig an de recensioner jag haft ambitionen att skriva för DigitalComics. I och med att jag i nuläget skriver dessa främst för DigitalComics läsare och utan ersättning, så har de varit tvungna att ta ett steg åt sidan för det mer akuta och tidskrävande uppdrag.
Jag vill givetvis ge läsarna vad de vill ha, men samtidigt är det trevligt att ha råd med tråkiga saker som mat och husrum. Det är inte lätt här i världen.

Något jag sysselsatt mig med, de kvällar jag inte somnat omedelbart av utmattning, är att läsa Alan Moore och David Lloyds V for Vendetta.

Efter att ha ramlat in halvvägs i filmversionen för några månader sedan, tyckte jag att det kunde vara en välinvesterad tid att läsa igenom den fullständiga boken. Och så var fallet...den kommer att bli mycket intressant att recensera. Det är inte ofta som jag känner mig så tagen av en historia som denna och har så svårt att lägga boken åt sidan.

Handlingen kretsar kring tillvaron i ett parallellt England i slutet av 1990-talet, där historien tagit en annorlunda vändning. Landet styrs nu av en ytterst facistisk regering vars Öron och Ögon (statliga övervaknings och avlystningsorgan) finns överallt.

Den 16-åriga Evey Hammond kämpar att överleva, men eftersom hon knappt har råd att äta och leva överväger hon att prostituera sig. Hennes tillvaro går dock i stöpet då den första man hon erbjuder sina tjänster till är medlem av Handen, statens polisstyrka. Just som mannen och hans kollegor tänker våldta för att senare avrätta Evey, dyker en maskerad man upp, dödar flera av männen och räddar Evey.

V, som den maskerade hämnaren kallar sig, har mål och ambitioner som fördunklas i hans gåtfulla sätt att uttrycka sig. Något som gör honom oförutsägbar och svårfångad. Han ser sig själv som den anarki som ska få regeringen på fall...något regeringen gör allt för att stoppa...

Jag har alltid lockats av historier där hjälten inte alltid är den fläckfria och svart/vita karaktär som han eller hon förväntas vara. Men jag spar mina funderingar och iakttagelser till den kommande recensionen. Dessutom vill jag skriva klart de recensioner som hänger samman med det webbserie-tema jag huvudsakligen ska fokusera på.

Håll ett öga de kommande dagarna för detta och mer...på DigitalComics såklart.

2 kommentarer:

ConraDargo sa...

Det ska bli roligt att få läsa din recension av denna - jag tittade just på trailern när jag utforskade det nya filmutbudet på min Xbox 360 och jag har aldrig riktigt haft något större intresse för den här historien, men det verkar ju som att jag får ta och tänka om - för den såg intressant ut! :)

Danny Ahrling sa...

Efter att ha läst serieromanen och sett större delen av filmen, så vill jag nämna att det finns en hel del skillnader mellan de två. Grundhistorien med de flesta av sina huvudscener finns kvar, men mycket är annorlunda eller struket.

Ryktesvägen har jag hört att Alan Moore valde att helt ta avstånd från slutresultatet, som är något mer typisk i sin berättelse. Medan serieromanen är innehållsrikare, mer oväntad och har ett kraftfullare budskap.
Jag tyckte båda var värda att se/läsa.

Roligt att höra att du ser fram emot recensionen! :-)