13 september 2009

Distrikt nio

Efter en intensiv helg och en lika intensiv vecka, var det skönt att ha en lugn och skön lördag. Att få sova långt in på förmiddagen tillsammans med att inte ha några större åtaganden passade mig utmärkt. Det enda aktiva jag och Anna gjorde var att hamna på biografen för att se District 9.

Jag hade egentligen tänkt, som nämnt, ta det lugnt hela dagen...men det är sällan man blir bjuden på bio, så det kändes som en stor miss att säga nej. Särskilt med tanke på hur bra filmen visade sig vara.

Det är förvånande hur lite jag egentligen visste om District 9, första gången jag hörde talas om den var bland förhandstittarna när vi gick för att se Year One. Oavsett vilket så fångades mitt intresse och jag blev inte besviken.

Om filmen verkligen är den milstolpe inom modern Science Fiction som många påstår, väntar jag att ha åsikter om ett tag till...men det finns inget sätt att förneka att den innehöll en hel del nya vändningar och händelseförlopp jag inte kunde förutsett.

1982 strandar ett rymdskepp ovanför Johannesburg i Sydafrika. Ett stycke av skeppet skall, enligt rapporter, ha fallit av och därefter gjort det omöjligt att starta. De insektsaktiga utomjordlingarna förs ner till markytan i ett inhägnat område som kom att kallas Distrikt 9.

28 år senare beslutar MNU, en organisation som bland annat tar hand om arbetet kring att ta hand om den utomjordiska populationen, att samtliga ska omlokaliseras till ett annat område.
Under avhysningsarbetet utsätts Wikus van de Merwe, en av MNUs byråkrater och ansvarig för omlokaliseringen av de 1,8 miljoner utomjordingarna, för en okänd substans som har förödande konsekvenser för Wikus.

Att delar av filmen är gjord som en dokumentärfilm eller filmad från övervakningskameror lite varstans, ger en intressant effekt på historieberättandet. Bland annat av hur blåögda och naiva inställningar de intervjuade har om situationen, men också för att det ger en sådan känsla av realism...uttalanden från politiker eller nyhetsuppläsare känns genuina och något som skulle ha kunnat sändas i dagens media.

För de som gillar Science Fiction är filmen självklar...och ni som gillar en film som viker av från det traditionella och innehåller nya vinklar, kanske ska överväga att faktiskt se den. Om inte på bio så åtminstone på video. Det är en välgjord rulle som förtjänar att ses.

Vi la också märke till att Hayao Miyazakis nya film Ponyo - På klippan vid havet visas på bio, så inom kort hamnar vi säkert på den också...vi är ju båda sålda på Miyazakis filmer.

Inga kommentarer: