22 februari 2011

Inget besök på bokrean!

Jag valde att ta ett, för mig, ganska radikalt beslut...
Jag undviker bokrean i år...

Personligen har jag aldrig varit särskilt förtjust att behöva knuffa mig fram i stora folkmassor, av en eller annan anledning. Förutom känslan av att vara en elefant i en porslinsaffär, som jag ofta känner, så finns det inget nöje i att försöka röra sig i en större grupp människor. Det enkla svaret är att jag vantrivs i massan, men till det får vi lägga till hur otrevliga vi som människor är mot varandra där vi stampar runt och armbågar oss fram utan hänsyn till vad vi gör mot andra...

Bokrean brukade vara ett undantag till min önskan att hålla sig borta från packade butiker eller stora folksamlingar, främst därför att jag älskar böcker och hur mycket njutning några timmars bli trampad på fötterna och armbågad över hela kroppen kan leda till i slutändan...
Men när jag kastade ett öga på utbudet, så var det full back i maskin!

Det är inte så många år sedan det kunde finnas en hel del intressant på bokrean, böcker värda att i alla fall ta en närmare titt på för att se om de var något att satsa på. På senare tid tycker jag utbudet har varit ett och detsamma varje år. Det enda som förnyas, om jag ska vara generös och använda det ordet, är Kokböcker och liknande. Vad som kommer tätt efter är deckarna. Allt därefter känns mer eller mindre "obetydligt" för vem det än är som planerar bokrean.

Nu vet jag att vi är ett deckarfolk, vi Svenskar, men det blir mer än gärna lite löjligt när det är en av de enda genrerna som verkar tas på allvar (längre funderingar kring svenskt deckarintresse finns här). Jag har inget emot en deckare ibland, men om det var den enda litterära kosten som fanns, så som den svenska marknaden verkar agera, skulle jag svälta ihjäl på ett par veckor.
Är vi verkligen ett så skönlitteratur-strypt land att inget annat verkar tas på allvar?

Men med den vetskapen om utbudet var det inte ett svårt beslut att ta. Jag hade dessutom, från den i min mening betydligt intressantare Science Fiction Bokhandeln, plockat upp några titlar så att jag klarar suget efter nytt att läsa.

Tillägg: Anna besökte bokrean på egen hand och bekräftade mina misstankar när hon kom hem. Det enda av värde hon hittat var ett par barnböcker hon planerade att ge bort. Jag får verkligen hoppas utbudet är bättre när nästa bokrea kommer, annars kommer jag inte ha några större problem att bojkotta den också.

Inga kommentarer: