4 februari 2011

Miljöfraktat paket

Lagom till helgen dök ett mycket efterlängtat paket upp. Jag har under en tid varit sugen på att beställa ett specifikt album och bestämde mig för att plocka det tillsammans med lite annat smått och gott som jag hittade hos AdLibris. Så efter lite över en vecka ramlade paketet in på den lokala paketinlämningen.

Jag har länge försökt göra de små förändringarna i tillvaron som vi uppmanas göra för att belasta miljön mindre. Som att inte lämna lampor på i onödan, inte ha vatten rinnande i onödan, etc. Så att ta miljöfrakt kändes som ett naturligt val. Kostnaden var mer eller mindre densamma, men värd att prova. Lika bra att göra det till en vardagsrutin att förespråka bättre alternativ...

Förvånande nog, när aviseringen kom, hade Posten inget med leveransen att göra...det var ett privat bolag som skötte leveransen. Att det var en annan butik jag fick gå till för att hämta ut paketet var ett mindre besvär, tvärt om var det kortare väg hem än från det lokala "Postkontoret", men det väckte ett och annat frågetecken.

Varför har vår statliga postverksamhet inte miljövänliga alternativ? Ska det verkligen behövas en privatägd konkurrent för att en statlig verksamhet ska vakna upp? Men med tanke på hur skakig och osäker posten varit de senaste åren ska man kanske inte belasta den med att vara miljövänlig också...den pressen skulle säkert göra chansen att man får sina brev, tidningar eller paket ännu sämre. Lustigt nog kommer aldrig räkningar på villovägar...


Innehållet i paketet motsvarade i alla fall alla mina förväntningar och jag ser fram emot att få sätta tänderna i dem under helgen. Även om större delen av helgen planeras användas till att rensa ut gammalt skräp från lägenheten, har jag satt kravet att få chansen att sitta och läsa lite åtminstone!

Särskilt serieversionen av The Amulet of Samarkand ser jag fram emot att läsa, eftersom jag tidigare läst romanen av Jonathan Stroud. Jag blev väldigt nöjd med serieversionerna av de två första böckerna i Artemis Fowl-bokserien, så därför hoppas jag att denna ska hålla samma kvalité. Ursprungsboken var spännande och underhållande, så det ska bli intressant att se hur historien tolkas...

Jag passade också på att skaffa de två första albumen om Zorn & Dirna, en serie jag sett bilder från men ännu inte läst. Det är, vad jag sett, en solklar Fransk/Belgisk seriestil...något jag alltid tycker är väldigt tilltalande...så vi får se om innehållet lever upp till det intryck och den stil bilderna hade som lockat mig att köpa dem.
Några album med Fox Trot av Bill Amend passade jag också på att beställa...den serien får mig alltid att skratta och le, så de kändes som en bra investering! Skratt garanterat i helgen!

Inga kommentarer: