9 februari 2011

Mytologiskt porträtt

Jag har alltid älskat mytologi...det är ett litet hobbyintresse jag hade i många år! Även om jag numera inte läser in mig på ämnet lika mycket längre, så är det en förkärlek jag bibehåller. Särskilt den Nordiska mytologin är något jag är mycket förtjust i... Förmodligen för att många element från modern Fantasy har rötter härifrån.

Kalevala, det Finska nationaleposet och deras motsvarigheten till den Nordiska mytologin, har tillsammans med berättelserna om Asagudarna inspirerat den välkända J R R Tolkien till att skriva Sagan om Ringen och alla andra böcker som bygger på samma legender Tolkien skapade.
Även om jag inte hunnit läsa in mig mycket på Kalevala, är det ett epos jag är mycket intresserad av att läsa.

För övrigt har jag under många år varit förtjust i Peter Madsens tolkning av Asatron i sina seriealbum Valhall. Mycket kärleksfulla återgivningar av klassiska berättelser från mytologin, uppblandade med Madsens egen stil och karaktärstolkningar. För den som inte läst någon av hans album, rekommenderar jag dem varmt...

Mitt intresse fick mig att för någon dag sedan spontant leka lite med ritplattan och när tid funnits har jag arbetat vidare på motivet. Ett litet porträtt av den välkände åskguden Tor.


På tal om Tor så har jag sett att premiär för filmversionen av förlaget Marvels superhjälte-tolkning av Tor och Asagudarna närmar sig. Även om jag inte kan påstå att jag läst dem, eftersom det vore en ren lögn, så är jag nyfiken och kommer med stor säkerhet att söka mig till biografen när den kommer. Det kan ju bli intressant att se...

Inga kommentarer: