20 februari 2011

Ny blå dino!

Ted Stridh, min kollega på DigitalComics DCX, håller på att designa om tidningens hemsida lite, för att förbättra läsvänlighet och menyer tillsammans med att uppgradera grafiken lite. Några av förändringarna han har visat har varit väldigt spännande, lite mer passande för ämnena vi tar upp medan vi bibehåller den luftighet som sidan haft.

Jag vet inte hur andra tycker eller känner, men för mycket tätskriven text i ett för litet typsnitt är bara frustrerande att läsa. Att tidningar, som har begränsad yta att arbeta på, tvingas göra så kan jag acceptera, men när webbtidningar och andra internetsidor gör så blir jag bara förvånad...online är ytan näst intill obegränsad...så länge scrollen på datormusen fungerar kan man enkelt bläddra neråt utan att sidan behöver ta slut, även om det kanske kan vara klokt att vara koncis och inte för broderande i sina artiklar och recensioner. Oavsett finns det ingen ursäkt för mikroskopiska typsnitt på nätet, där det är betydligt enklare att göra text läsarvänlig.

Tillsammans med sidans uppdatering föreslog jag att vi skulle uppdatera sidans maskot Dex, den blå lilla dinosaurie som funnits här och där. Ted tyckte det var en bra idé och jag svängde ihop ett förslag på hur den nya versionen skulle kunna komma att se ut...

Min tanke var att göra honom så lik ursprunget som möjligt, eftersom han var en uppskattad figur, men göra honom enklare att framställa och mer passande med den nya layouten. Även om färgerna kan komma att behöva justeras.
Men vi var båda nöjda, Ted och jag, så den nya Dex kommer att dyka upp på sidan snart.

Inga kommentarer: